< فهرست دروس

استاذ سیدمنذر حکیم

درس خارج فقه

95/12/22

بسم الله الرحمن الرحيم

موضوع: تغییر در فتاوا آیا باعث تغییر نظام می‌شود؟

﴿هُوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في‌ قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْباب‌﴾[1]

خلاصه: بحث در ‌کشف نظام تشکیل خانواده در نظام جامع خانواده بود، و جلسه قبل اشاره شد که: نگاه اگر اجتماعی و بر اساس منظومه احکام باشد دو فایده می‌بریم:‌

     جلوگیری از تضاد در استنباط احکام، برای جلوگیری از این آسیب کشف نظام و ریشه این تضاد پیشنهاد شد،‌ رکن اساسی در نظام هماهنگی بین مجموعه احکام است که با کشف نظام محقق می‌شود.

     با کشف نظام خلأهای موجود را از بین فتاوای علما پیدا می‌کنیم و این نگاه نظام‌مند ما را به سمت پر کردن خلأها توجه می‌دهد.

سؤال: آیا با این اختلافات عملاً چندین نظام داریم؟

جواب: اهل سنت حکم واقعی را همان نتیجه اجتهاد می‌دانند،‌ ولی فقهای شیعه این مبنا را قبول ندارند و احتمال به خطا رفتن استنباط و اجتهاد را می‌دهند؛ قبول فتح باب اجتهاد یعنی این مقدار از جابه‌جایی در استنباط را قانونی دانسته. آیا این جابه‌جایی در نتیجه و نوع استنباط باعث تغییر نظام می‌شود تا بگوییم هر یک از فتاوای فقها یک نظام هست؟‌آیه قرائت شده در ابتدای جلسه یک اصل عقلانی را مطرح می‌کند ، بر این اساس در قرآن آیاتی محکم قرار داده شده که تغییر پذیر نیستند و اینها ستون اصلی هستند و آیاتی هم متشابه است که برداشت متنوع از آن‌ها می‌شود. طبق این اصل عقلایی که در قرآن بیان شده اگر اصول محکم مبنا قرار گرفت و متشابه را به محکم ارجاع دادیم و به صرف نظر ابتدایی قناعت نکنیم راه صحیح را انتخاب کرده‌ایم، ولی اگر آیات متشابه را منهای محکم ببینیم به اشتباه می‌رویم؛ قرآن راهنمایی می‌کند که این روش عقلایی است و عاقلان از آن استفاده می‌کنند.

﴿ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في‌ قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ﴾[2]

در بین فقها مسلماتی وجود دارد لذا می‌بینیم امام (ع) در بحث تعارض برای رسیدن به حکم واقعی به آنچه اجماعی است اشاره می‌کند، و در بین فریقین و درون مذهب شاخص هستند و این مسلمات ارکان را تشکیل می‌دهند. ما یک نظام و قانون داریم که در پرتو آن آیین نامه درست شده که چندین تبصره وضع شده که این تبصره‌ها قابل تغییر است.

ما در فقه مسلمات و ارکانی داریم که مبنا و محل بازگشت امور متشابه هستند؛‌ و این ارکان قابل تغییر نبوده و لذا با تغییر در بعضی از تبصره‌ها هیچ وقت یک نظام تغییر پیدا نمی‌کند؛ اگر برای نظام رکن قائل شدیم وقتی رکن تغییر پیدا نکرد، دیگر نظام از بین نمی‌رود و اختلاف در اجزاء باعث نفی نظام نمی‌شود.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo