< فهرست دروس

درس خارج فقه- استاد فاضل لنکرانی

95/06/23

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع : توضیحی درباره تفاوت کتاب حج با سایر ابواب فقهی

بحمدالله بحث بیع را (که نُه سال طول کشید و عمده بحث بیع تحریر الوسیله مرحوم امام بود) تمام کردیم. دو بحث از آن باقی مانده؛ یکی بحث ولایت فقیه است (که خود یک بحث مستقلی لازم دارد) و دوم هم بحث «بیع الوقف» است که چون یک مقدار طول کشیده بود و مناسب دیدیم که بحث دیگری که روایات مفصل داشته باشد را مورد بحث قرار بدهیم و اگر اکثریت نظرشان بر حج هست، از همین بحث حج شروع می‌کنیم.

کتاب الحج یکی از مباحث بسیار مهم و مورد ابتلاست و این اهمیت به چند جهت است؛

جهت اول: کتاب الحجّ، کتابی است که هم روایات فراوان دارد (یعنی کثیر الروایه است) شاید اگر وسائل الشیعه را ملاحظه کرده باشید، چهار جلد آن روایات مربوط به حج است، البته در بعضی از این مجلدات، روایات غیر حج هم آمده است، اما خود کتاب الحج کثیر الروایه است به طوری که زراره از امام باقرعلیه‌السلام یا امام صادقعلیه‌السلام نقل می‌کند که به حضرت عرض کردم من چهل سال است که مسائل حج را از شما می‌پرسم، اما ههنوز تمام نشده، این چیست که این‌قدر مسئله دارد؟! حضرت فرمود تو چه توقعی داری! بیتی که دو هزار سال قبل از آدم محل طواف بوده را بخواهی با 40 سال مسائلش را تمام کنی؟!

صاحب جواهرقدس‌سره می‌فرماید این سخن حضرت، دلالت بر این دارد که اصلاً علم به همه‌ مسائل حج برای ما امکان‌پذیر نیست و این‌قدر مسائل دارد که نمی‌شود با 40 سال (و به تعبیر من 400 سال) انسان بتواند مسائل حج را فرا بگیرد. بنابراین، کتاب حج، کثیر الروایه است. در بحث‌های فقهی کتابی که روایات زیادی داشته باشد، برای تربیت بنیه فقهی طلبه‌ها از یک جهتی بهتر است (اگرچه کتاب البیع خودش متضمّن قواعد بسیار مهمی بود).

جهت دوم: این است که کتاب حجّ، کثیر الفروع است به طوری که هر سالی که حج واقع می‌شود، یک فروع جدیدی برای حج پیدا می‌شود که در سال‌های گذشته نبوده است. (خود ما در ایام حجّ که عهده‌دار بعثه‌ مرحوم والدمان بودیم که حدود 14 سفر شد، هر سال یک مسائل جدیدی را در حج پیدا می‌کردیم که اصلاً در کتب فقهی حج و مناسک مطرح نشده بود).

جهت سوم: این است که کتاب الحج، فروعات مستحدثه هم دارد. فروعاتی نظیر بحث تعطیلی حج (که در این ایام مطرح است)، بحث تغییر مقام، بحث طواف از طبقات بالاتر، بحث قربانی در خارج منی و این بحث مهم که طبق قول مشهور محدوده‌ طواف معین است، با این جمعیتی که هر سال اضافه می‌شود باید چکار کرد؟ آیا این محدوده‌ی طواف وسعت پیدا می‌کند یا خیر؟ حتی خود محدوده‌ مواقف؛ موقف عرفات، موقف مشعر.

جهت چهارم: در قرآن کریم سوره‌ای به نام حج داریم که دو صفحه آیات مربوط به حج آمده که شاید در سایر فروع فقهیه، کمتر داشته باشیم که به این روشنی مسائلش بیان شده باشد، این یک اجماع است.

بیان صاحب حدائققدس‌سره در نقل روایات اهمیت بیت، حرم، کعبه و...

برای ورود به بحث، معمولاً فقها از اهمیت حج شروع می‌کنند، اما صاحب حدائق ابتدا 22 روایت در مورد اهمیت بیت، اهمیت کعبه، اهمیت حرم و مسجد الحرام نقل کرده که اینها هم روایات خوبی است که مناسب دیدم در شروع بحث به این روایات اشاره‌ای کرده و بعد از اتمام این بحث، اشاره‌ای به روایات اهمیت حج داشته باشیم و به بررسی این نکته مهم بپردازیم که آیا حج افضل است یا صلاة مفروضه و واجبه؟ بنابراین، پیش از بررسی معنای لغوی و اصطلاحی حج، به بررسی این دو بحث مهم می‌پردازیم که نکات مهمی در آن وجود دارد.

صاحب حدائق 22 روایت ذکر کرده که اگر بخواهیم عنوان‌گذاری کنیم، حدود ده عنوان می‌شود. عنوان ایشان این است: ﴿فی جملة من الاخبار الدالة علی جملة من الفوائد العظام المناسبة للمقام[1] ، این عناوین بیشتر در مورد عنوان اول است یعنی بدو حدوث الکعبه (کعبه چطور به وجود آمد؟).

عنوان نخست؛ چگونگی به وجود آمدن کعبه

روایتی است از کافی از امام باقرعلیه‌السلام [2] (که شیخ صدوققدس‌سره نیز در «من لایحضره الفقیه» آورده است). امام باقرعلیه‌السلام فرمود: ﴿لَمَّا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَخْلُقَ الْأَرْضَ أَمَرَ الرِّيَاحَ فَضَرَبْنَ وَجْهَ الْمَاءِ﴾؛ خدابادها را فرمان داد و این بادها به متن آب‌ها زدند ﴿حَتَّى صَارَ مَوْجاً ثُمَّ أَزْبَدَ فَصَارَ زَبَداً وَاحِداً﴾؛ موجی از کف درست شد بعد یک زبد واحد و کف واحدی شد، ﴿فَجَمَعَهُ فِي مَوْضِعِ الْبَيْتِ ثُمَّ جَعَلَهُ جَبَلًا مِنْ زَبَدٍ﴾؛ یک کوهی از زبد شد، ﴿ثُمَّ دَحَا الْأَرْضَ مِنْ تَحْتِهِ﴾؛ بعد زمین از تحت او گسترش پیدا کرد، ﴿وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبارَكاً [3] [4] [5]

بحثی که در اینجا مطرح است آنکه؛ آنهایی که در علم زمین شناسی وارد هستند، از این روایت می‌توانند استفاده کنند که اول جایی که از آب خارج شده و زمین از آنجا گسترش پیدا کرد، کعبه است. حال آیا می‌توانیم بگوئیم کعبه مرکز ثقل زمین است؟ نمی‌شود از این روایت استفاده کرد که کعبه، مرکز ثقل زمین باشد، بلکه کعبه اول جایی است که از زمین بیرون آمده، ولی به این معنا نیست که مرکز ثقل زمین است.

عنوان دوم؛ محدوده کعبه

روایتی است که سعید اعرج از امام صادقعلیه‌السلام نقل می‌کند:[6] [7] ﴿إِنَّ قُرَيْشاً لَمَّا هَدَمُوا الْكَعْبَةَ وَجَدُوا فِي قَوَاعِدِهِ حَجَراً فِيهِ كِتَابٌ لَمْ يُحْسِنُوا قِرَاءَتَهُ﴾؛ قریش وقتی کعبه را خراب کرد، در پایه‌های کعبه یک سنگی بود، در این سنگ کاغذی بود که نتوانستند بخوانند. سراغ کسی رفتند که قدرت بر خواندن داشت. در آن کاغذ نوشته شده بود: ﴿أَنَا اللَّهُ ذُو بَكَّةَ حَرَّمْتُهَا يَوْمَ خَلَقْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ﴾؛ من خدا هستم صاحب مکه، این بکه و مکه را حرام کردم (یعنی مورد احترام قرار دادم و برایش حرم قرار دادم)، ﴿وَ وَضَعْتُهَا بَيْنَ هَذَيْنِ الْجَبَلَيْنِ (که همان صفا و مروه است) وَ حَفَفْتُهَا بِسَبْعَةِ أَمْلَاكٍ حَفّاً﴾؛ این زمین را به هفت ملک پیچیدم.

در اینجا نسخه‌های روایی مختلف است؛ در بعضی از نسخه‌ها به جای «حفّا»، «حنفاً» و به جای «حففتها»، «خففتها» دارد، اما صحیحش همین «حففتها بسبعة املاک حفا» است. یعنی چه؟ صاحب روضة المتقین مرحوم مجلسی اول در توضیح این عبارت می‌گوید: ﴿أی یحفظونها من الأشرار﴾ یعنی من طوری این را قرار دادم که اشرار نمی‌توانند اینجا را از بین ببرند و بعد می‌گوید: ﴿و هذه أیضاً من آیاتها مع کثرة المعاندین﴾.[8] اما به نظر می‌رسد مراد این نیست، ما روایت دیگری داریم که آن روایت می‌گوید زمینِ کعبه یا زمینِ مسجد الحرام، از آن ارض سابعه عنوان کعبه را دارد.

از این رو، اینکه معروف شده ﴿مسجد من تُخوم الارض إلی عنان السماء[9] ، اگرچه در کلمات فقها این را در همه‌ مساجد می‌آورند، ولی از روایات استفاده می‌شود این اختصاص به مسجد الحرام دارد. به همین دلیل، بحثی پیش آمد که در طواف از طبقات بالای کعبه کردیم (یعنی طبقاتی که ارتفاعش بالاتر از ارتفاع کعبه است) که ما رساله‌ای نوشتیم. یادم هست که یک سالی که به حج مشرف شدیم، خبر دادند که امسال مسئولین مکه و مسجد الحرام گفتند این ویلچری‌ها از حیاط نمی‌توانند طواف کنند و جایی برایشان درست کرده بودند که باید از آنجا طواف کنند و رفته بودند آنجا را بررسی کرده بودند و گفتند 17 سانتیمتر از آن لبه‌ی کعبه بالاتر است. آن سال بحث واقع شد و استفتاء شد از مراجع بزرگوار من یادم هست که تقریباً همه‌ احتیاط وجوبی کردند؛ چون مسئله جدیدی بود. حتی خود مرحوم والد ما احتیاط وجوبی کرد که اینها بروند از آن بالا طواف کنند، اما از پائین هم نایب بگیرند تا برایشان طواف کند.

این کار بسیار پرزحمتی بود و از آن طرف نایب در آن زمان پول زیادی می‌گرفت؛ یک نایب باید برای طواف عمره‌ تمتعش باشد، در حجّش هم باز دو بار می‌خواهد طواف کند که آن هم مشکل دارد، طواف نساء و طواف حج. بعد که خودم روی این مسئله کار کردم و رساله‌ای را در این زمینه نوشتم و چیزی هم در این زمینه پیدا نکردم که کسی متعرض شده باشد (و یادم می‌آید برای سال بعد من این رساله را برای مرحوم والدمان آرام آرام می‌خواندم)، به این نتیجه رسیدم که این درست است و بعد نظر ایشان هم عوض شد یعنی قبلاً احتیاط کرده بودند، من یادم هست بعد از خواندن ما یکی از روحانیون کاروان خدمت ایشان رسیده بود و ایشان فرموده بود که همین که ایشان نوشته، ادله‌اش کافی است و کفایت می‌کند.

در آن رساله این روایت را ندیده بودم، این «حففتها بسبعة املاک»، به نظر من مراد از «سبعة املاک»، اشاره به همان «أرضون سبعه» دارد که کعبه از همان طبقه‌ هفتم زمین (که «ارض السابعه» است)، آن طرفش هم «إلی السماء السابعه» دارد و لذا به خوبی استفاده کردیم اگر کسی ده متر زیر زمین برود در مسجد الحرام بخواهد طواف کند، مانعی ندارد همان طوری که اگر کسی نمازش را ده متر، بیست متر زیر کعبه‌ی موجود بخواند یا 50 متر بالای کعبه‌ی موجود بخواند، همان‌گونه که در باب صلاة می‌گوئیم اشکالی ندارد، در اینجا نیز می‌گوئیم اشکالی ندارد.

بنابراین، اگر یک وقتی حادثه‌ای اتفاق افتد و همه‌ کعبه و مسجد الحرام را از بین ببرد، شارع مقدس از ابتدا مشخص کرده که محدوده‌اش بین الجبلین است و «حفّت بسبعة املاک». این روایت تحت عنوان دوم است.

عنوان سوم؛ اعلام کعبه

عنوان سوم در حدیث پنجم صاحب حدائق است. «احمد بن محمد» می‌گوید از امام کاظمعلیه‌السلام درباره حرم و اعلام حرم پرسیدم. ﴿فَقَالَ إِنَّ آدَمَعلیه‌السلام لَمَّا هَبَطَ عَلَى أَبِي قُبَيْسٍ شَكَا إِلَى رَبِّهِ الْوَحْشَةَ وَ أَنَّهُ لَا يَسْمَعُ مَا كَانَ يَسْمَعُ فِي الْجَنَّةِ﴾؛ وقتی آدم را از بهشت بیرون کردند و روی کوه ابوقبیس آمد، وحشت کرد و به خدا عرض کرد من اینجا آنچه را در بهشت می‌شنیدم را نمی‌شنوم، فَأَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ يَاقُوتَةً حَمْرَاءَ فَوَضَعَهَا فِي مَوْضِعِ الْبَيْتِ فَكَانَ‌ يَطُوفُ بِهَا﴾؛ آدمعلیه‌السلام آن یاقوت را در همین موضع بیت قرار داد و چون این یاقوت از بهشت آمده بود، آدم طواف می‌کرد.

﴿فَكَانَ ضَوْؤُهَا يَبْلُغُ مَوْضِعَ الْأَعْلَامِ فَيُعَلِّمُ الْأَعْلَامَ عَلَى ضَوْئِهَا﴾، حرم از ناحیه‌ غربی حدّش این قدر است، از ناحیه شرقی این است، آنهایی که مکه رفتند می‌دانند از هر طرفی برای حرم، یک اعلامی مشخص کردند که به اعتبار این بوده که از هر طرفی مقدار ضوء این یاقوت چقدر بوده؟ از این رو، چون در برخی از اطراف، ضوء یاقوت بیشتر بوده، دائره حرم در آنجا بیشتر است و در بعضی از اطراف مقدار ضوئش کمتر بوده و دایره‌اش کمتر شده است.[10] [11]

عنوان چهارم؛ انهدام کعبه و ساخت مجدّد آن

روایت بعدی، روایت هفتمی است که صاحب حدائققدس‌سره نقل کرده که بعد از انهدام کعبه توسط قریش، چگونه آن را ساختند؟[12] [13] [14]

عنوان پنجم؛ اندازه کعبه

روایت بعدی روایت دوازدهمی است که صاحب حدائققدس‌سره نقل کرده است؛ از امام صادقعلیه‌السلام چنین نقل شده: ﴿كَانَتِ الْكَعْبَةُ عَلَى عَهْدِ إِبْرَاهِيمَ ع تِسْعَةَ أَذْرُعٍ وَ كَانَ لَهَا بَابَانِ (دو درب هم داشته) فَبَنَاهَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ فَرَفَعَهَا ثَمَانِيَةَ عَشَرَ ذِرَاعاً﴾؛ در زمان حضرت ابراهیمعلیه‌السلام ارتفاعش نُه ضراع بوده، عبدالله بن زبیر 18 ضراعش کرد، ﴿فَهَدَمَهَا الْحَجَّاجُ فَبَنَاهَا سَبْعَةً وَ عِشْرِينَ ذِرَاعاً﴾؛ حجاج 27 ضراع کرد (یعنی 13 متر و نیم).[15] [16] یکی از بحث‌ها مستحدثه این است که آیا می‌توان ارتفاع کعبه را بالاتر برد یا خیر؟

عنوان ششم؛ تغییر مقام

روایت دیگر راجع به تغییر مقام است. از بحث‌هایی که الآن وجود دارد (و عربستان هم روی این کار می‌کند) این است که آیا می‌توان مقام ابراهیم را در جای دیگری قرار داد؟ آیا از لحاظ حکم تکلیفی جایز است یا خیر؟ و اگر شد، آن روایاتی که مشهور فقها بر اساس آن روایات می‌گویند طواف باید بین البیت و المقام باشد، حالا مقام هر چه تغییر کرد، باز هم «بین البیت و المقام» صدق می‌کند یا نه؟ «بین البیت و المقام» اشاره به همین مقدار یازده متر و خُرده‌ای است؟! این موضوعیت دارد.

این روایت ، چهاردهمین روایتی است که صاحب حدائققدس‌سره آورده (که می‌گوید این هم سند صحیح دارد و هم سند موثق)، زراره می‌گوید: ﴿قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍعلیه‌السلام قَدْ أَدْرَكْتَ الْحُسَيْنَعلیه‌السلام قَالَ نَعَمْ أَذْكُرُ وَ أَنَا مَعَهُ فِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ قَدْ دَخَلَ فِيهِ السَّيْلُ وَ النَّاسُ يَقُومُونَ عَلَى الْمَقَامِ يَخْرُجُ الْخَارِجُ يَقُولُ قَدْ ذَهَبَ بِهِ السَّيْلُ وَ يَخْرُجُ مِنْهُ الْخَارِجُ يَقُولُ قَدْ ذَهَبَ بِهِ السَّيْلُ وَ يَخْرُجُ مِنْهُ الْخَارِجُ فَيَقُولُ هُوَ مَكَانَهُ﴾؛ به امام باقرعلیه‌السلام عرض کردم شما جدتان امام حسینعلیه‌السلام را درک کردید؟ فرمودند بله، یادم می‌آید خدمت امام حسینعلیه‌السلام بودم که سیل داخل مسجد الحرام آمد (و آن جایی است که وقتی باران شدید می‌آید خودش مسیل است و سیل آنجا را می‌گیرد؛ چون در قسمت گودی قرار گرفته).[17] بعد از سیل، مردم دو دسته شدند؛ یک دسته می‌گفتند مقام را سیل برد و دسته دیگر می‌گفتند سر جایش هست.

﴿فَقَالَ لِي يَا فُلَانُ مَا صَنَعَ هَؤُلَاءِ فَقُلْتُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ يَخَافُونَ أَنْ يَكُونَ السَّيْلُ قَدْ ذَهَبَ بِالْمَقَامِ فَقَالَ نَادِ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ جَعَلَهُ عَلَماً لَمْ يَكُنْ لِيَذْهَبَ بِهِ فَاسْتَقِرُّوا﴾؛ امام حسینعلیه‌السلام آن موقع به حضرت باقرعلیه‌السلام فرمودند چه شده است؟ حضرت عرض کردند مردم خوف دارند که سیل مقام را ببرد. امام حسینعلیه‌السلام فرمود ندا بده که خداوند این را عَلَم قرار داده و از جایش تغییر نمی‌کند[18] و با این سیل خدا این مقام را تغییر نمی‌دهد.

﴿وَ كَانَ مَوْضِعُ الْمَقَامِ الَّذِي وَضَعَهُ إِبْرَاهِيمُ ع عِنْدَ جِدَارِ الْبَيْتِ﴾؛ مقام وقتی که ابراهیم آن را قرار داد در نزدیک دیوار بیت بود، ﴿فَلَمْ يَزَلْ هُنَاكَ حَتَّى حَوَّلَهُ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ إِلَى الْمَكَانِ الَّذِي هُوَ فِيهِ الْيَوْمَ﴾؛ تا اینکه جاهلیت آمدند مقام را اینجا قرار دادند، ﴿فَلَمَّا فَتَحَ النَّبِيُّصلی‌الله علیه و آله مَكَّةَ رَدَّهُ إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي وَضَعَهُ إِبْرَاهِيمُعلیه‌السلام﴾؛ هنگامی که پیامبرصلی‌الله علیه و آله مکه را فتح کرد، دوباره به همان محلی که ابراهیم رد کرده بود قرار داد. ﴿فَلَمْ يَزَلْ هُنَاكَ إِلَى أَنْ وَلِيَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَسَأَلَ النَّاسَ مَنْ مِنْكُمْ يَعْرِفُ الْمَكَانَ الَّذِي كَانَ فِيهِ الْمَقَامُ﴾؛ عمر گفت چه کسی یادش هست که در زمان جاهلیت و قبل از فتح مکه مقام کجا بوده؟ ﴿ فَقَالَ رَجُلٌ أَنَا قَدْ كُنْتُ أَخَذْتُ مِقْدَارَهُ بِنِسْعٍ (طناب‌هایی که با آن‌ها بار می‌بستند) فَهُوَ عِنْدِي فَقَالَ ائْتِنِي بِهِ فَأَتَاهُ بِهِ فَقَاسَهُ ثُمَّ رَدَّهُ إِلَى ذَلِكَ الْمَكَانِ﴾؛ گفت بیاور آن را و من آوردم، بعد دو مرتبه به همان مکان برگرداند.[19] [20]

عنوان هفتم؛ وجه تسمیه کعبه به «بیت العتیق»

روایت دیگر روایت شانزدهم است و از روایاتی است که به بحث‌های امروزه هم مرتبط است. سعید اعرج از امام صادقعلیه‌السلام نقل می‌کند: ﴿إِنَّمَا سُمِّيَتِ الْبَيْتَ الْعَتِيقَ لِأَنَّهُ أُعْتِقَ مِنَ الْغَرَقِ وَ أُعْتِقَ الْحَرَمُ مَعَهُ كُفَّ عَنْهُ الْمَاءُ[21] ؛ وجه تسمیه بیت عتیق آن است که از غرق شدن آزاد شده و آب نمی‌تواند صدمه‌ای به این بیت بزند. البته این یک وجه تسمیه برای بیت العتیق است.

وجه تسمیه دیگر در روایات، آن است که ﴿بَيْتٌ حُرٌّ عَتِيقٌ مِنَ النَّاسِ لَمْ يَمْلِكْهُ أَحَدٌ[22] [23] ، این در فقه ما آمده که معنای «عتیق﴾، این است که هیچ کس مالک آنجا نیست. حکام سعودی (خزلهم الله و اینها مورد خزلان الهی هم قرار گرفتند و کفایت می‌کند در خزلان اینها همین بس که الآن تحت اراده‌ی کفار هستند، اگر می‌خواهند به یمن حمله کنند، آمریکا باید تدارک ببیند، خلبان‌های اسرائیلی و آمریکایی باید این کار را بکنند) نمی‌توانند مالک شوند، نه اینها بلکه هیچ کس نمی‌تواند مالک این بیت بشود، این بیت حرّی است. اینها یک اشاره‌ اجمالی است و حتماً ببینید نکات خیلی خوبی در این روایت هست.

عنوان هشتم؛ علت سیاه شدن حجر الاسود

روایات بعدی درباره سیاهی حجر الاسود است و اینکه آیا حجر الاسود از ابتدا سیاه بوده یا اینکه بعداً سیاه شده و چرایی این سیاه شدن، در این دسته از روایات بیان شده است.[24] [25]

عنوان نهم؛ زمان شروع طواف کعبه

دسته دیگری از روایات، درباره زمان شروع طواف بر این بیت است و اینکه از چه زمانی طواف بر این بیت آغاز شده است؟ صدوققدس‌سره از عبدالله بن سنان در سند صحیح و کلینیقدس‌سره از معاویة بن عمار از امام صادقعلیه‌السلام نقل می‌کند: ﴿لَمَّا أَفَاضَ آدَمُ مِنْ مِنًى تَلَقَّتْهُ الْمَلَائِكَةُ﴾؛ وقتی آدم از منی برگشت، ملائکه او را دیدند، ﴿ فَقَالُوا يَا آدَمُ بُرَّ حَجُّكَ﴾؛ ای آدم! حجّت قبول باشد، ﴿أَمَا إِنَّهُ قَدْ حَجَجْنَا هَذَا الْبَيْتَ قَبْلَ أَنْ تَحُجَّهُ بِأَلْفَيْ عَامٍ﴾؛ آگاه باش که ما دو هزار سال قبل این بیت را طواف کردیم.[26] [27] [28]

عنوان دهم؛ پوشش روی کعبه

آخرین روایت درباره پارچه‌ای است که روی بیت است. شیخ صدوققدس‌سره نقل می‌کند[29] [30] از ابی بصیر از امام صادقعلیه‌السلام نقل می‌کند: ﴿ إِنَّ آدَمَ ع هُوَ الَّذِي بَنَى هَذَا الْبَيْتَ وَ وَضَعَ أَسَاسَهُ وَ أَوَّلُ مَنْ كَسَاهُ الشَّعْرَ وَ أَوَّلُ مَنْ حَجَّ إِلَيْهِ﴾؛ آدمعلیه‌السلام با شَعر، این بیت را پوشاند، ﴿ثُمَّ كَسَاهُ تُبَّعٌ بَعْدَ آدَمَعلیه‌السلام الْأَنْطَاعَ﴾؛ سپس قوم تبّع با چرم آن را پوشاندند، ﴿ثُمَّ كَسَاهُ إِبْرَاهِيمُ الْخَصَفَ﴾؛ پس از آن ابراهیمعلیه‌السلام با برگ درخت خرما آن را پوشاند، ﴿وَ أَوَّلُ مَنْ كَسَاهُ الثِّيَابَ سُلَيْمَانُ بْنُ دَاوُدَعلیهما‌السلام كَسَاهُ الْقَبَاطِيَّ﴾؛ اول کسی که این بیت را با پارچه پوشاند، سلیمان بن داود بود که با پارچه قبطی‌ها (که بهترین پارچه بود) آن را پوشاند.

کتاب حدائق را ببینید، ابتدا می‌خواهیم یک مقدار با فضیلت حج آشنا شویم و بعد می‌خواهیم این سؤال را مطرح کنیم که حج افضل است یا صلاة؟ پس از آن، ان شاء الله بحث معنای لغوی و اصطلاحی حج را آغاز می‌کنیم.

واژگان کلیدی: حج، بیت العتیق، اعلام کعبه، حجر الاسود، پوشش کعبه

 


[17] خود ما هم یکی از سال‌ها بعد از اعمال منی شاید روز دوازدهم بود که به اعمال حج مشغول بودیم در سعی صفا و مروه، در کمتر از پنج دقیقه باران به قدری شدید آمد که من تا بالاتر از زانوهایم در آب بود! و به دنبال این بودیم راهی پیدا کنیم برای خروج از صفا و مروه. می‌دانید صفا و مروه روز یازدهم یکی از مقتل‌هاست یعنی به قدری جمعیت فشار می‌آورد که آدم احساس کشته شدن می‌کند.
[18] نکته: باید دید که این عبارت «لم یکن لیذهب به» یعنی اراده‌ی تکوینی خداوند بر این است که مقام تغییر نکند یا حضرت آن موقع دارند إخبار می‌دهند که اراده‌ بالفعل خدا این است؟.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo