< فهرست دروس

درس اسفار استاد فیاضی

93/07/01

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: قول به متعلق جعل با قول به اصاله تابع النعل بالنعل است
مبحث اصاله الوجود در مقابل مبحث اصاله الماهیه شناخته میشود
اما نظر استاد این است که اصاله اگرجه با وجود است اما ماهیه هم بوجود موجود است ونظر استاد این است که نظر ملاصدرا بر خلاف تفکر موجود همین است .
بنابراین در بحث جعل همین بحث وجود داردو دو قول مشهوراست.
1 اصاله ماهیتی میگوید خدا ماهیه را جعل کرده ووجود محال است در خارج بیاید وهفت دلیل را شیخ اشراق دلیل اورده براصاله الماهیه وماهیه متعلق جعل است
و الصورة المنطقيّة للاستدلال:
مجعول العلّة إمّا ماهيّة المعلول أو وجوده؛ لأنّ المراد بالماهيّة في مبحث الجعل ما سوى الوجود، كما في مبحث أصالة الوجود‌.
لكنّ التالي باطل؛ لما أنّ الوجود أمر اعتباريّ، و مجعول العلّة ليس بأمر اعتباريّ.
إذن: مجعول العلّة هو ماهيّة المعلول.

2اصاله الوجودی میگوید ماهیه دقیقا عکس وجود بنا بر اصاله الماهیه است وجعل به وجود تعلق میگیرد.
استاد میفرماید: اگرچه مادر اصاله دو قول داشتیم اما اینجا قول سوم هست وان اینکه جعل به وجود ماهیه دار تعلق میگیرد یعنی به اتصاف.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo