درس اسفار استاد فیاضی

89/10/25

بسم الله الرحمن الرحیم

 السفر الأول/ المسلک الأول/ المرحلة الأولی/ المنهج الثالث فی الوجود الذهنی/الفصل الرابع فی زیادة توضیح لإفادة تنقیح /جواب سید سند از اشکالات وجود ذهنی/ج1/ص 315

جواب سید سند به اشکالات وجود ذهنی

 قال السید السند لابد لدفع إشکالات الوجود الذهنی من مقدمة هی:

 ماهیة الشیء متأخرة عن موجودیتها لأنه لولا الموجودیة لم یکن هناک شیء أصلا فلابد من موجودیة أولا سواء کانت موجودیة خارجیة أم موجودیة ذهنیة.

 (در نظر سید سند موجودیت شیء بر ماهیت آن تقدم دارد. به همین دلیل ابتدا و رتبة موجود می شود و سپس ماهیت خاصی پیدا می کند. سید سند از همین جا وارد جواب اشکالات وجود ذهنی می شود. ماهیت تابع وجود است و با ذهنی یا خارجی شدن موجودیت شیء، ماهیت آن نیز عوض خواهد شد.)

إن قلت:

 1 لو کانت ماهیة الشیء متأخرة عن موجودیتها، فما یصیر موجودا أولا ثم یصیر ثانیا هذه الماهیة إما هذه الماهیة أو غیره.

 (اگر ماهیت متأخر از وجود باشد، ابتدا موجود می شود و در رتبة بعد ماهیت پیدا می کند. اشکال همین است که اگر موجود شد، موجودی است که شخصی است و حد و ماهیت خاص دارد. اگر همان ماهیت باشد، تقدم شیء بر نفس است و اگر غیر از آن ماهیت باشد، اشکال این است که آن نیز ماهیتی است که وجودش بر ماهیت تقدم دارد و همان اشکال به عینه تکرار می شود.)

 2 لکن التالی بقسمیه محال أما القسم الأول فلأنه:

 3 لو صارت هذه الماهیة موجودة ثم صارت هذه الماهیة، لزم تقدم هذه الماهیة علی نفسه. (زیرا موجودیت انسان قبل از انسان است.)

 4 لکن التالی محال لأن تقدم الشیء علی نفسه مستلزم لوجود الشیء فی ظرف عدمه. و أما القسم الثانی فلأنه

 5 لو صارت ماهیة أخری موجودة ثم صارت هذه الماهیة، لزم أن توجد ماهیة ثم تصیر ماهیة أخری.

 6 لکن التالی محال لأنه خلف فی وجود الماهیة.

قلت: المقدمة الأولی ممنوعة لأن الحصر ممنوع. فإن ما یصیر موجودا أولا هو نفس الموجودیة من دون أن تکون هذه الماهیة أو غیرها.

إن قلت: یلزم الارتفاع النقیضین. لأنه لیس ما وجد أولا هذه الماهیة و لا غیر هذه الماهیة. [1]

قلت : التقدم هنا رتبی تحلیلی لا زمانی خارجی و إذا کان کذلک فالموجودیة فی تحلیل العقل خالیة عن الإنسان و لا إنسان کلیهما و هذا و إن کان ارتفاع النقیضین عن مرتبة من مراتب الواقع و هی مرتبة اعتبار العقل إلا أنه لیس المحال لأن ارتفاع النقیضین فی مرتبة اعتبار العقل ، اعتبار ارتفاع النقیضین لا حقیقة ارتفاع النقیضین.

 و سلك بعض الأماجد مسلكا دقيقا قريبا من التحقيق لا بأس بذكره و ما يرد عليه تشحيذا للأفهام و توضيحا للمقام.

 و بيانه يتوقف على تمهيد مقدمة هي أن ماهية الشي‌ء متأخرة عن موجوديتها بمعنى أنه ما لم يصر موجودا لم يكن ماهية من الماهيات إذ المعدوم الصرف ليس‌ له ماهية أصلا و ليس شيئا من الأشياء فما لم يكن له نوع تحصل و تحقق إما ذهنا أو خارجا لم يكن ماهية من الماهيات.

 فإن قلت فما يصير موجودا ثم يصير ماهية أما هذه الماهية فتصير هذه الماهية موجودة ثم تصير هذه الماهية و هو ظاهر البطلان أو ماهية أخرى و هو أفحش- مثل أن يقال وجد الفرس فصار إنسانا.

 قلت لا حصر بل يتصور شق ثالث أما أولا فلأن هذا التقدم رتبي لا زماني- و ارتفاع النقيضين في المرتبة جائز كما سنبين مرارا و أما ثانيا فلأن معنى قولنا وجد فصار إنسانا ليس أنه وجد شي‌ء معين فصار إنسانا حتى يتأتى الترديد بأن هذا الشي‌ء إما الإنسان أو غيره بل هناك أمر واحد هو إنسان و موجود فتحققه و حصوله من حيث هو موجود أولى بالحصول من حيث هو ماهية الإنسان. الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، ج‌1، ص: 315و 316

 ( توضیحات متن اسفار: بیان آخوند ظهور دارد در اینکه مقدمة از آخوند است و برای توضیح نظر سید سند ذکر کرده؛ اما مقدمه از خود سید سند است نه آخوند. در تعلیقات بر الهیات شفا تصریح دارد که مقدمه از خود سید سند است.

 فتحققه: تحقق آن امر واحد)

[1] در استدلال گفته بود یا این ماهیت است یا ماهیت دیگری است. و این غیر از جواب اشکال است که می گوید یا انسان است یا لا انسان زیرا لا انسان وجود را نیز دربر می گیرد. زیرا نقیضین شامل همه می شود. پس دفع دخلی که در ذیل داشت که اجتماع نقیضین در همه مراتب نیست درست نیست زیرا اصلا اجتماع نقیضین نیست. بعد از درس استاد نیز این اشکال را وارد دانستند. 25/10/89

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo