درس اسفار استاد فیاضی

82/09/17

بسم الله الرحمن الرحیم

 السفر الأول/ المسلک الأول/المرحلة الأولی/ المنهج الأول/ الفصل الأول فی موضوعیة الوجود للعلم الإلهی/ غشاوة وهمیة و ازاحة عقلیة/ راه حل اول و دوم قوم و جواب ملاصدرا از اشکال به شمول عرض ذاتی/ ج1/ ص 30 تا 33
 راه حل قوم از اشکال در شمول عرض ذاتی
 قوم دو راه حل برای مشکل مزبور اندیشیده اند:
 راه حل اول
  این که گفته شده موضوع چیزی است که از عوارض ذاتی خودش بحث می شود، مسامحه است و مراد اصلی این است که عرض ذاتی که در علوم مورد بحث قرار می گیرد، پنج قسم است:
  1. عرض ذاتی خود موضوع.
  2. عرض ذاتی نوعی از انواع موضوع: «واجب الوجود واجب الوجود من جمیع الجهات.»
  3. عرض غریب (عام) نوعی از انواع موضوع به شرط این که از موضوع علم اعم نباشد: «کل حادث زمانی ممکن.»
 (امکان عرض عام است زیرا ممکن است چیزی ممکن باشد اما حادث نباشد مثل مجردات که ممکن عرض غریب است اما از محدودة وجود خارج نیست)
  1. عرض ذاتی یک نوع از انواع یک عرضی ذاتی از اعراض ذاتی موضوع: «واحد به وحدت حقه لا یتثنی و لا یتکرر.»
  2. عرض غریب (عام) برای یک نوع از انواع یک عرض ذاتی از اعراض ذاتی موضوع به شرط این که اعم از موضوع علم نباشد. «کل واحد بالعدد ممکن»
 راه حل دوم:
 نظر علامة طباطبایی در نهایة و تعلیقة اسفار
 محمولات در علم در حقیقت تک تک محمولات مسائل نیست، بلکه محمول واقعی از مجموعه ای از محمولات مسائل ترکیب می شود که مجموع آن ها مساوی موضوع علم است. مثل الوجود اما علة فقط او معلول فقط او علة و معلول معا.
 (و یا «کل ممکن محدود» و «الواجب لیس بمحدود» . از ترکیب این دو قضیة به دست می آید:«الوجود إما محدود و إما لیس بمحدود» این قضیة مرددة المحمول است یعنی محمول همیشه برای موضوع ثابت است اما فقط یکی به نحو تردید و منفصلة نیست.)
 اقسام قضیة به اعتبار رابطه طرفین
 قضیة به اعتبار رابطة طرفین سه قسم است
 الف: حملیة: رابطة در آن هوهویت است.
 ب: متصلة: رابطة عدم انفکاک تالی از مقدم است.
 ج: منفصلة: رابطه در آن عناد است که خود سه صورت دارد:رفعا فقط، وضعا فقط، رفعا و وضعا
 (پس حملیة مرددة المحمول با منفصلة از لحاظ محتوا فرق دارد اگرچه لفظ هر دو یک جور است.
 الوجود إما معلول فقط و أما علة فقط أو علة و معلول معا: این مساوی است با: الوجود ثلاثة أقسام که «ثلاثة أقسام» مساوی با وجود است.
 جواب ملاصدرا از اشکال
 ولی همه ی این مشکلات در اثر این است که توهم شده که عرض ذاتی باید مساوی موضوع باشد، در حالی که عارض اخص دو قسم است:
  1. عارضی اخصی که عارض موضوع می شود لذاته (عارض اخص.).
  2. عارض أخصی که عارض موضوع می شود به واسطه ی امر اخص (عارض لامر اخص.).
 قسم دوم عرض ذاتی نیست، ولی قسم اول عرضی ذاتی است.
 فاضطروا تارة إلى إسناد المسامحة إلى رؤساء العلم في أقوالهم بأن المراد من العرض‌ الذاتي الموضوع في كلامهم هو أعم من أن يكون عرضا ذاتيا له أو لنوعه- أو عرضا عاما لنوعه بشرط عدم تجاوزه في العموم عن أصل موضوع العلم أو عرضا ذاتيا لنوع من العرض الذاتي لأصل الموضوع أو عرضا عاما له بالشرط المذكور
 و تارة إلى الفرق بين محمول العلم و محمول المسألة كما فرقوا بين موضوعيهما بأن محمول العلم ما ينحل إليه محمولات المسائل على طريق الترديد إلى غير ذلك من الهوسات [1] التي ينبو عنها الطبع السليم‌. الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، ج‌1، ص: 30 تا 33


[1] جمع هوسة به معنای خرابکاری

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo