< فهرست دروس

درس خارج فقه احمد فرخ‌فال

99/07/08

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: ولاية الفقيه/لزوم حکومت اسلامی /امین بودن فقیه

 

خلاصه جلسه گذشته:

مرحوم کلینی از علی بن ابراهیم که از امام صادق علیه السلام روایتی را نقل کرده بود اصل روایت را دیروز بیان کردیم، امروز سند این روایت را مورد بررسی قرار می دهیم.

علی بن ابراهیم در نقل روایات اگر چه از اصحاب خاص رجال نص به توثیق نکردند اما تعامل جمیع فقهای شیعه معامله و ثقه بودن علی بن ابراهیم است.

نظر استاد : هر شخصی که از علی بن ابراهیم روایتی را نقل کرده است اگر سلسله سندی که به علی بن ابراهیم می رسد دارای توثیق باشند خود علی بن ابراهیم و پدرش هیچ مشکلی نخواهد داشت.

از مرحوم کلینی (ره) و مرحوم صدوق (ره) در ابتدا کتب خود و کتابی بنام مشایخ بی واسطه حدود 140 نفر از مرحوم کلینی (ره) نقل حدیث کرده اند.

در مستدرک الوسائل مرحوم راوندی با سند صحیح همین روایت را نقل کرده است از امام هفتم، سکونی می گوید مشهورفقها بیان کردند که این شخص عام است و امامی عدل نیست، محقق نرم افزار نور گفته است که ثقه بنابر تحقیق منظورش این است که برایم عامی بودن اثبات نشده است، یک عامی اگر راستگو بود موثق است نمی گویم ثقه، ثقه فقط برای امامی عدل است.

نظر استاد : این روایت از نظر ما صحیح نیست.

روایات نوفلی و سکونی را می توانی بگوییم موثق است، از سید فضل الله راوندی فی نوادره به اسناد المعتبره عن موسی بن جعفر عن آبائه قال قال رسول الله ص الفقهاء امناء الرسول ...

بین صحیح با اعتبار دو حرف است

روایت موثق هم برای ما معتبر است اما به روایت صحیح نمی رسد ولی برای ما معتبر است و عمل می کنیم، این نظر فقهای امامیه است.

روایت بعدی: الكافي (ط - الإسلامية)؛ جلد ‌7؛ صفحه 406 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ يَحْيَى بْنِ الْمُبَارَكِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع لِشُرَيْحٍ‌ يَا شُرَيْحُ قَدْ جَلَسْتَ‌ مَجْلِساً لَا يَجْلِسُهُ إِلَّا نَبِيٌّ أَوْ وَصِيُّ نَبِيٍّ أَوْ شَقِي‌ [1]

توضیح سندی و روایی این حدیث بماند برای جلسه بعد


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo