< فهرست دروس

درس خارج فقه احمد فرخ‌فال

99/07/01

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: ولاية الفقيه/حدود ولاية الفقيه /ولایت معصوم

 

خلاصه جلسه گذشته:

در مباحث ضرورت حکومت اسلامی روایتی را جلسه گذشته بیان کردیم که سند و آدرس این روایت را ذکر می کنیم { تحف العقول/النص/ص 321، بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‌75 / 235 / باب 23 } حلقه وصل بین ولایت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ولایت فقیه، ولایت معصوم است و اگر این ولایت معصوم نباشد یک حلقه مفقوده دارید که نمی توانید پر کنید.

نظر علامه طباطبایی : علامه طباطبایی در تفسیر المیزان برای آیه 59 سوره نساء ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في‌ شَيْ‌ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً﴾ [1] میفرماید که بهترین دلیل بر اینکه ﴿أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ﴾ ولی امر معصوم منظور است، و بهترین دلیل بر اینکه ائمه ما معصوم هستند همین آیه هست چون که خداوند فرمودند که از خودش علی الطلاق اطاعت کنید.

ما می گویم حلقه وصل ما به خداوند رسول است و حلقه وصل ما به رسول اولی الامر است و این را در روایاتبررسی می کنیم، بعضی از این روایات را مرحوم امام خمینی (ره) در کتاب ولایت فقیه آوردند و بعضی را بنده بیان می کنم، که در دلالت بر این روایات هیچ حرفی ندارد و منطبق با آیات قرآن است.

روایت اول - حلقه وصل ما با رسول را بیان می کند که شخص امیرالمومنین علی علیه السلام می باشد: { حَدَّثَنَا حَمْزَةُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ زَيْدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام قَالَ أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَعْبَدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ‌ أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله‌ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَرْكَبَ سَفِينَةَ النَّجَاةِ وَ يَسْتَمْسِكَ‌ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‌ وَ يَعْتَصِمَ بِحَبْلِ اللَّهِ الْمَتِينِ فَلْيُوَالِ عَلِيّاً بَعْدِي وَ لْيُعَادِ عَدُوَّهُ وَ لْيَأْتَمَّ بِالْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ مِنْ وُلْدِهِ فَإِنَّهُمْ خُلَفَائِي وَ أَوْصِيَائِي وَ حُجَجُ اللَّهِ عَلَى الْخَلْقِ بَعْدِي وَ سَادَةُ أُمَّتِي وَ قَادَةُ الْأَتْقِيَاءِ إِلَى الْجَنَّةِ حِزْبُهُمْ حِزْبِي وَ حِزْبِي حِزْبُ اللَّهِ وَ حِزْبُ أَعْدَائِهِمْ حِزْبُ الشَّيْطَانِ[2] } بعضی گفتند که فاء در { فَإِنَّهُمْ خُلَفَائِي } فاء تفریع و نتیجه نیست، فای تعلیل است، فَإِنَّهُمْ یعنی (لاَنهم). ان شاءالله جلسه آینده روایات بیشتری را بیان می کنیم و از جهت سندی هم بررسی می کنیم.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo