< فهرست دروس

درس اصول استاد حمید درایتی

99/01/11

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: مفاهیم/مفهوم شرط

خلاصه بحث سابقبحث در مدلول تصوری ادات شرط به حسب وضع و موضوع له می باشد. مرحوم اصفهانی ادعا کردند ادات شرط دلالت می کند بر نسبت تقدیریه.در برابر ایشان عده ای به لو امتناعیه استدلال کردند برای اثبات نسبت توقفیه و در نتیجه دلالت بر مفهوم شرط .دلیل بر این مدعی این است که اگر از ادات شرط نسبت توقفیه استفاده نشود و جزاء متوقف بر شرط نباشد امتناع شرط موجب امتناع جزاء نمی شود. گفته شد سه نظر در لو امتناعی وجود دارد

    1. لو دلالت دارد بر امتناع شرط

    2. لو دلالت بر امتناع شرط و جزاء می کند

    3. لو نه دلالت دارد بر امتناع شرط و نه امتناع جزاء

مراد از امتناع عدم وقوع است مثلا در ﴿لو کان فیهما الهة الاالله لفسدتا﴾ مراد عدم وقوع فساد است

یک نظر این بود که ان دلالت بر تعلیق در مستقبل می کند و لو دلالت بر تعلیق در ماضی می کند نه امتناع شرط و نه جزاءکه این را عموما مردود می دانند ابن هشام نیز مخالف این نظر است بررسی نظریه اول در ارتباط با لو امتناعیهنظر اول نظر ابن هشام است که لو امتناعیه دلالت بر امتناع شرط می کند و امتناع جزاء را به قرینه می فهمیم و نه از لو امتناعیه ایشان به چند آیه استدلال می کند ادله نظریه اول

1-﴿وَ لَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَيْهِمُ الْمَلاَئِكَةَ وَ كَلَّمَهُمُ الْمَوْتَى وَ حَشَرْنَا عَلَيْهِمْ كُلَّ شَيْ‌ءٍ قُبُلاً مَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا إِلاَّ أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ وَ لٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ﴾[1]

اگر لو دلالت کند بر امتناع جزاء معنی آیه چنین می شود که بر فرض نزول ملائکه کفار ایمان می آورند چون نقیض ما کانو لیومنو ایمان است در حالی که خداوند نمی خواهد بگوید اگر ملائکه را نازل نکنیم ایمان می آورند بنابر این فقط امتناع شرط مستفاد است .

2-﴿وَ لَوْ أَنَّ مَا فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلاَمٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ﴾[2]

یعنی اگر هر درختی قلم می شد کلمات خداوند تمام نمی شود حال اگر لو دلالت بر امتناع جزاء کند معنایش این می شود که اگر قلم نشوند کلمات پروردگار تمام می شود.استدلال به لو امتناعیه بر تعلیق جزاء بر شرط و مفهوم داشتن فقط بنابر قول دوم یعنی لو امتناعی دلالت بر امتناع شرط و جزاء کند مطرح است و نه بنابر دو قول دیگر.و بین اقوال قول دوم یعنی قول مشهور صحیح است.ردیه بر نظریه اول؛ قول ابن هشام

عدم امتناع جزاء و این که نقیض جزاء مستفاد نیست به جهت قرینه است چنانچه در آیات "حتی" مقدر است یعنی حتی ﴿لَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَيْهِمُ الْمَلاَئِكَةَ وَ كَلَّمَهُمُ الْمَوْتَى وَ حَشَرْنَا عَلَيْهِمْ كُلَّ شَيْ‌ءٍ قُبُلاً مَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا﴾ یعنی حتی اگر ملائکه نازل شوندو.. ایشان ایمان نمی آورند و الا در دیگر موارد لو دلالت بر امتناع جزاء می کند مثل :

﴿لو کان فیهما الهة الا الله لفسدتا﴾﴿وَ لَوْ كُنْتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ﴾﴿وَ لَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِيهِمْ خَيْراً لَأَسْمَعَهُمْ﴾﴿وَ لَوْ أَرَاكَهُمْ كَثِيراً لَفَشِلْتُمْ وَ لَتَنَازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ﴾در این آیات فساد آسمان و زمین منتفی است همچنین در دیگر موارد جزاء منتفی است لذا کلام ابن هشام تمام نیست .بنابر این پایه استدلال مستدلین بر لو شرطیه بر اثبات مفهوم شرط این است که امتناع شرط و جزاء استفاده می شود .اشکال بر مرحوم اصفهانیبه این ترتیب جواب مرحوم اصفهانی روشن می شودکه ادعا کردند از لو تقدیر و فرض استفاده می شود در حالی که امتناع جزاء در این موارد ثابت است و بدون استفاده معنای تعلیقیه امتناع جزاء از کجا استفاده می شود؟ لو باید دلالت کند بر نسبت تعلیقیه و الا امتناع جزاء استفاده نمی شد .جواب

    1. اگر لو دلالت بر نسبت تعلیقیه کرد چرا سایر ادات دلالت بر نسبت تعلیقیه کند ؟ پس این مقدمه باید اثبات شود که ادات شرط همه وضع یکسانی دارند و مدلولشان واحد است.

    2. در لو امتناعیه انتفاء جزاء به جهت انتفاء شرط نیست بلکه انتفاء جزاء معلوم است و با آوردن لو انتفاء شرط افاده می شود. مثل "اگر زید از سفر آمده بود من نمی آمدم" امتناع جزاء ثابت است و شاهد است بر انتفاء شرط همچنین در لو کان فیهما آلهة الا الله لفسدتا چون آسمان و زمین به هم ریخته نیست پس دو خدا وجود ندارد و عدم فساد عالم دلالت بر یک خدا می کند

البته انحصار علیت شرط را نمی فهمیم و ممکن است جهت دیگر برای بر هم ریختن عالم باشد مثلا می فرماید لو لا الحجه لصاخت الارض باهلها که علت دیگر بر پاشیدگی است پس اگر یک خدا باشد حتما آسمان به هم نمی ریزد یعنی اگر دو خدا بود حتما آسمان به هم می ریخت اما ممکن است آسمان به جهت دیگر به هم ریزد در حالی که برا ی اتخاذ مفهوم باید انحصار باشد لذا از ادات شرط انتفاء عند الانتفاء مستفاد نیست .از "لو" توقف بدون انحصار استفاده می شود و صرف توقف بدون انحصار مفید مفهوم نیست .

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo