< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد اشرفی

99/06/29

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: حکم گوشت و پوست مأخوذ از ید کافر یا از بلد کفّار، حکم جلد میته دباغی شده.

المسألة السابعة: ما يؤخذ من يد الكافر أو يوجد في أرضهم محكوم بالنجاسة ‌إلا إذا علم سبق يد المسلم عليه.

ترجمه: گوشت و پوستی كه از دست كافر گرفته ‌شده يا در اراضى کفار پیدا شده است محكوم به نجاست است مگر اینکه معلوم باشد از دست مسلم به دست کافر رسیده است «یعنی تنها در صورتی حکم به طهارت آن می‌شود که ثابت شود مسبوق به ید مسلم بوده است به این صورت که ابتدا در بلد اسلامی به صورت مشروع تذکیه شده سپس منتقل به بلد کفر شده و در آنجا بعد از تبدیل به لباس یا زین و یا مصنوعات دیگر به بلد إسلام منتقل شده است در این صورت استفاده از آن بلامانع خواهد بود»

طبق نظر مرحوم سیّد ره در این مسأله آنچه که از دست کافر گرفته شده و یا از بازار کفار خریداری شده محکوم به عدم تذکیه است و آثار غیر مذکّی که حرمت و نجاست باشد بر آن مترتّب می‌شود مرحوم استاد خویی ره در تعلیقه بر مسأله مذکور می‌فرماید حکم به نجاست در فرض مزبور خالی از إشکال و بلکه منع نیست زیرا نجاست از احکام مختص به عنوان میته است و از طرفی استصحاب عدم تذکیه، میته بودن حیوان را که لازمه عقلی آن باشد ثابت نمی‌کند در نتیجه اثر شرعی مترتّب بر میته نیز ثابت نخواهد شد آری آثار غیر مذکّی یعنی حرمت اکل و عدم جواز نماز در آنچه مأخوذ از ید کافر یا مطروح در ارض کفار است مترتّب می‌شود.

نظر استاد أشرفی در مسأله:

چنانکه قبلاً گذشت میته و عدم مذکّی در وجود با هم متحدند و با توجّه به روایات، میته هر حیوانی است که قابلیت تذکیه ولو به حسب شرع را داشته باشد و تذکیه نشده باشد و اتحاد وجودی در مفهوم کافی در ترتّب اثر میته بر نفی تذکیه خواهد بود و تغایر إعتباری که استاد خویی ره ذکر کرده‌اند موجب اصل مثبت نخواهد شد بنابراین استصحاب عدم تذکیه کافی در إثبات میته بودن حیوان و اثر آن یعنی نجاست، خواهد شد. تتمه این جلسه درسی در جلسه بعد تلفیق شد.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo