درس خارج فقه استاد اشرفی
97/11/24
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: کتابُ الطّهارة، تعیین الحد لكرّ بحسب الوزن.
قال السیّد ره فی العروه: المسألة الثانیه: الكر بحسب الوزن ألف و مائتا رطل بالعراقي و بالمساحة ثلاثة و أربعون شبرا إلا ثمن شبر فبالمن الشاهي و هو ألف و مائتان و ثمانون مثقالا يصير أربعة و ستين منا إلا عشرين مثقالا.[1]
گفتیم در روایات آب كر به دو گونه محاسبه شده است: الف: بر حسب مساحت و حجم. ب: بر حسب وزن روایات در این زمینه مختلف ذکر شده است از این جهت مسأله آب کر را از دو دیدگاه بررسی می کنیم: دیدگاه أوّل بررسی روایات به حسب وزن دیدگاه دوّم بررسی روایات به حسب مساحت.
دیدگاه أوّل: بررسی روایات در تحدید آب کر به حسب وزن:چنان که در جلسات قبل گفتیم روایات در این جهت مختلف ذکر شده است و ما توضیحاتی را در جمع بین دو روایت مرسله ابن ابی عمیر و صحیحه محمد بن مسلم به صورت فارسی نوشته ایم تا اگر ابهامی در مسأله وجود دارد مرتفع شود در این جمع با توجه به قاعده اصولی 1200 رطل در مرسله ابن ابی عمیر را حمل به رطل عراقی و 600 رطل در صحیحه محمد بن مسلم را حمل به رطل مکی نمودیم که دقیقاً معادل دو برابر رطل عراقی است و با این بیان بین دو روایت را جمع نمودیم ناگفته نماند این بیانات بنا بر نظریّه مشهور در این است که أوّلاً رطل وزن است نه پیمانه ثانیاً وزن رطل عراقی برابر 1300 درهم است که هر دو مطلب مورد مناقشه قرار گرفته است.
دیدگاه دوّم: بررسی روایات در تحدید کر به حسب مساحت و حجم:اقوال در مسأله: روایات در این زمینه نیز مختلف ذکر شده در برخی از روایات حد کر در هر یک ازطول و عرض و ارتفاع
«عمق» سه وجب ذکر شده که مجموعا 27 وجب می شود این قول را أستاد خویی ره و جمعی از فقهاء مثل محقّق ثانی ره، مرحوم علّامه ره و محقّق اردبیلی ره اختیار نموده اند و معروف است که قمّیین از قدماء نیز قائل به این قول شده اند در برخی دیگر روایات 36 وجب ذکر شده که مرحوم بهبهانی ره و صاحب مدارک ره قائل بدان شده اند، در برخی دیگر از روایات 42 وجب و هفت هشتم از یک وجب بیان شده است به بيان ديگر چهل و سه وجب معمولى به استثناى یک هشتم وجب که اين مقدار نتيجه و حاصل ضرب سه وجب و نيم در طول و عرض و ارتفاع است که مشهور فقهاء قائل بدان شده اند.
سه قول غیر معروف نیز در مسأله وجود دارد: قول أوّل منسوب به ابن جنیید ره است که مساحت کر را 100 وجب ذکر نموده، قول دوّم منسوب به مرحوم راوندی ره است که مساحت کر را 10.5وجب و یک هشتم از وجب ذکر نموده و قول سوّم را مرحوم اسماعیل طبرسی ره اختیار نموده که 33 وجب و أندی باشد و مرحوم أستاد شیخ حسین حلّی ره هم این قول را تایید می کند در نتیجه مجموع اقوال 6 قول است لکن چون مستندی بر قول چهارم و پنجم وجود ندارد ولو روایت ضعیف السند و قول ششم هم غیر معروف است، عمده در مسأله سه قول أوّل یعنی 27 و 36 و 42 و هفت هشتم وجب است که به بررسی از این سه قول می پردازیم.میزان اصلی در تحدید کر: مرحوم والد ما ره در تقریرات آیة اللّه سیّد ابوالحسن اصفحانی ره از أستاد خود نقل نمودند که میزان اصلی در تحدید کر وزن و رطل بوده است که در روایات معتبر به حسب وزن 1200 رطل عراقی بیان شده است و هر رطل عراقی معادل130 درهم یا نود و يك مثقال شرعى است و مثقال شرعی معادل 3.4 گرم است که ضرب در 1200 رطل 371 کیلو می شود و اما ذکر مساحت در برخی روایات طریق به این مقدار از وزن بوده است.
و اما إختلاف روایات در مساحت ناشی از این بوده که أئمّه در بیان مقدار کر چون سر و کار با مردم عادی داشتند نه مهندسانِ عالم به محاسبات علمی بنابراین میزان کر را به صورت تخمینی و قابل فهم عموم مردم بیان نمودند از این جهت می توان گفت که إختلاف در حد کر به حسب مساحت ناشی از دو جهت بوده است: جهت أوّل، إختلاف در اوزان آب ها چرا که آب ها از نظر سبکی و سنگینی با هم متفاوت هستند و اما جهت دوّم اختلاف، رعایت جانب إحتیاط بوده است.
کلام مرحوم امین استرابادی ره در تحدید کر به حسب مساحت: ایشان در ایامی که در مدینه سکونت داشتند إدّعا می کند که مکرراً 1200 رطل را از نظر حجم محاسبه نمودیم و به تجربه ثابت شد که برابر با 36 وجب است مرحوم والد ما ره إشکال نمودند به این که اگر هم به تجربه این أمر برای ایشان ثابت شده باشد، اماره بر این نیست که 1200 رطل قطعاً برابر با 36 وجب است زیرا اوزان آب ها از نظر سنگینی و سبکی «ثقل و خفت» نسبت در مکان های مختلف متفاوت است و شاید 1200 رطل در آب های دیگر نقاط عالم، از نظر حجم متفاوت با این مقدار از آب مدینه باشد.
مرحوم امین استرابادی مخالف شدید اصولیین بوده است در کنگره ای که برای مرحوم فیض ره تشکیل شده بود و بنا بود نظرات فیض ره را در مورد اصولیین جمع آوری کنیم در تحقیقی که داشتیم با این که فیض کاشانی ره شاگرد ملا صدرا بوده و طبعاً مردی حکیم و فیلسوف بوده است با این وجود سؤال این بود که چطور ایشان این قدر اظهار مخالفت با اصولیین کرده است خصوصا در مسأله إجتماع أمر و نهی، شبهه ای را مطرح کرده که آیا می توان این محاسبات دقیق در مسأله إجتماع أمر و نهی را منشأ برای استنباط أحکام شرعی قرار داد در تحقیقی که داشتیم معلوم شد ایشان در سفری که به مکه داشتند با امین استرابادی که از مخالفین سرسخت اصولیین بوده ملاقات نموده و شاید این ملاقات و مذاکره ی با ایشان منشأ برای مخالف شدید ایشان با اصولیین شده است.نظر أستاد خویی ره در تحدید کر از نظر مساحت: مرحوم أستاد خویی ره می فرماید ما مکرر در نجف اشرف 1200 رطل عراقی را از نظر حجم محاسبه نمودیم و به تجربه ثابت شد که به مقدار 27 وجب است به اين صورت كه هر گاه در ظرفى كه ابعاد آن به مقدار 27 وجب باشد آب بريزند این حجم از آب معادل 1200 رطل عراقی است أستاد خویی ره معتقد است که روایات نیز منطبق بر همین مقدار از حجم آب است.
أدلّه تحدید کر به حسب 27 وجب: تقریب فرمایش أستاد خویی ره درتطبیق 1200 رطل عراقی بر 27 وجب به إستناد روایات:
1. مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَيُّوبَ بْنِ نُوحٍ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍقَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْمَاءُ الَّذِي لَا يُنَجِّسُهُ شَيْءٌ قَالَ ذِرَاعَانِ عُمْقُهُ فِي ذِرَاعٍ وَ شِبْرٍ سَعَتُهُ.[2]
در این روایت آب کر تحدید شده به 27 وجب که این مقدار از حاصل ضرب دو ذراع یعنی چهار وجب عمق در یک سطح آب به صورت دایره ای به دست می آید یعنی وسعت سطح ظاهر آب که معادل سه وجب قطر آنست حاصل می شود زیرا هر زراع برابر با دو وجب است در نتیجه حاصل ضرب مساحت دایره با شعاع 1.5 وجب در چهار وجب که عمق آب باشد 27 وجب می شود.نکته: مساحت دایره عبارت است از شعاع *شعاع* عدد پی یعنی 3.14 «طریقه قدماء در محاسبه مساحت عبارت است از: « حاصل ضرب نصف محیط دایره در دو، به عبارت دیگر حاصل ضرب نصف محیط دایره در نصف قطر» و اما محیط دایره طبق نظر ریاضی دانان روز عبارت است از حاصل ضرب شعاع در خود آن و سپس حاصل این ضرب در عدد پی یعنی 14/3. [3]
توضیح ذلک: تمسّک به روایت مذکور متوقف بر دو أمر است:الف: هر ذراع از فرد متعارف معادل دو وجب متعارف است و اما این که محقّق همدانی ره فرموده که یک ذراع بیش از دو وجب است زیرا گفته اند ذراع برابر دو قدم است و قدم از وجب بزرگتر است، صحیح نیست و شاید این مازاد به جهت محاسبه با وجب خود ایشان بوده که کوچکتر از وجب متعارف بوده است.
ب: مراد از وسعت دو وجب و نیم که فرمود «فِي ذِرَاعٍ وَ شِبْرٍ سَعَتُهُ» طول یا عرض آب به تنهایی نیست بلکه مقصود طول سطح آب به حسب دایره بوده است زیرا سطح آب به یک اندازه در نظر گرفته شده و به صورت مدور محاسبه شده است «چنان که چاه ها نیز مدور حفر می شود تا فشار زمین بر همه اطراف تقسیم شود نه به صورت مربع یا مستطیل که فشار بر برخی اطراف بیش از برخی دیگر بوده و خطر ریزش چاه بیشتر است» در نتیجه مقصود از سطح آب که 1.5 ذراع بیان شده قطر آب است که با محاسبه نصف آن که شعاع دایره باشد ضذب در همین نصف سپس ضرب در 3.14 مساحت دایره به دست می آید حال چون عمق آب نیز به مقدار چهار وجب «ذراعان» ذکر شده با حاصل ضرب مساحت دایره در این مقدار، مساحت استوانه به دست می آید در نتیجه إمام در این روایت مساحت آب کر را به حسب استوانه بیان نموده است.
به عباره اخری: سعه در قطر آب که سه وجب بیان شده تنها بر دایره صادق است زیرا قطر در تمام حجم آب در صورتی به یک اندازه است که به صورت دایره باشد و تنها دایره از هر طرف قطر آن برابر است ولی اگر مستطیل یا مربع باشد قطر آب در همه اضلاع یکسان نخواهد بود فرضاً در مربع اگر همه اضلاع سه وجب باشد ولی زاویه بین دو قأئمّه بیشتر از سه وجب خواهد بود و تنها در دایره از هر طرف قطر آن یکی است در نتیجه محاسبه کر در صحیحه مذکور تنها با محاسبه استوانه ای صحیح است که حجم آن حاصل ضرب مساحت دایره در عمق آب باشد.
مساحت دایره عبارت است از ضرب مجزور شعاع «حاصل ضرب عددی در خودش مثلاً اگر دو را در دو ضرب کنند این چهار را مجزور دو می گویند» در عدد پی که همان 3.14 باشد حال در روایت مذکور «ذِرَاعَانِ عُمْقُهُ فِي ذِرَاعٍ وَ شِبْرٍ سَعَتُهُ» سعه که مراد از آن قطر دایره باشد 1.5 ذراع ذکر شده که معادل سه وجب است و شعاع آن 5/1 وجب می شود چرا که شعاع نصف قطر است و مساحت دایره عبارت است از مجذور شعاع «شعاع ضرب در شعاع »که 2.25 می شود ضرب در 3.14 لکن چون در عرف به این مقدار کسر «14» اعتنا نمی شود در نتیجه حاصل ضرب 2.25 در 3 را که 6.75 باشد در عمق آب که ذراعان یعنی چهار وجب باشد ضرب نموده و نتیجه آن 27 وجب می شود.
2. عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْبَرْقِيِّ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْمَاءِ الَّذِي لَا يُنَجِّسُهُ شَيْءٌ؟ فَقَالَ كُرٌّ قُلْتُ وَ مَا الْكُرُّ؟ قَالَ ثَلَاثَةُ أَشْبَارٍ فِي ثَلَاثَةِ أَشْبَارٍ.[4]
در مقابل این دو روایت که مفادش از نظر حجم 27 وجب است روایات دیگری وارد شده که مرحوم حکیم ره روی آن تکیه نموده، سندا معتبر بوده و موافق با قول مشهور است که باید بحث کنیم که آیا این روایات با دو روایت مذکورمعارض است یا خیر؟[5]