< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد احمد عابدی

98/09/09

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: بررسی روایات

 

مقـدمـه: در ادامه روایاتی که قائلین به تحریم نماز جمعه در عصر غیبت مطرح نمودهاند، روایتی را بررسی مینماییم؛

 

روایت: "مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ سَلَمَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: اجْتَمَعَ عِيدَانِ عَلَى عَهْدِ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ ع- فَخَطَبَ النَّاسَ‌ فَقَالَ هَذَا يَوْمٌ اجْتَمَعَ فِيهِ عِيدَانِ فَمَنْ‌ أَحَبَ‌ أَنْ‌ يُجَمِّعَ‌ مَعَنَا فَلْيَفْعَلْ‌ وَ مَنْ لَمْ يَفْعَلْ فَإِنَّ لَهُ رُخْصَةً يَعْنِي مَنْ كَانَ مُتَنَحِّياً." [1]

زمان حضرت علی، دو عید جمع شد (جمعه و عید فطر یا قربان) حضرت هم خطبهای خواند و فرمود امروز دو عید جمع شده است، هر کس میخواهد با ما نماز جمعه بخواند و هر کس نخواست نیاید. (یعنی هر کس راهش دور است میتواند نیاید.)

بررسی سندی: حسین بن محمد، توثیق ندارد. اما اگر او حسین بن محمد بن عامر باشد، شاید بتوان گفت توثیق دارد. معلی بن محمد توثیق ندارد، فقط این نکته وجود دارد که او از رجال کتاب کامل الزیارات است.

بررسی دلالی: این که حضرت علی ع رخصت داد هر کس میخواهد نیاید، شاهد اینست که نماز جمعه واجب عینی نیست. زیرا اگر واجب عینی بود در اختیار امام معصوم نیست که وجوبِ واجب را بردارد.

 

(حضرت استاد عابدی در ادامه درس، مطالب مهمی در باب اسانید کامل الزیارات مطرح فرمودند که دعوت مینماییم طلاب معزز برای استفاده بیشتر به فایل صوتی درس مراجعه نمایند.)

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo