زمان گزارش:1403/02/01_00:56:04
آرشیو سال 1400-1399 درس خارج اصول-
استاد سیدعبدالهادی مرتضوی
ردیف جلسه عنوان متن تعداد کلمات صوت
1 136 مباحث الفاظ جلسه 115/ تعريف علم اصول /تمايز علوم 475 -
2 135 مباحث الفاظ جلسه 114/ تعريف علم اصول /تمايز علوم 404 -
3 134 مباحث الفاظ جلسه 113سخن در اين بود كه تمايز علوم به چيست، سه نظريه را بيان كرديم و بررسي شد./ تعريف علم اصول /تمايز علوم 463 -
4 133 مباحث الفاظ جلسه 112كلام در اين بود كه تمايز علوم به چيست، گفتيم چند نظريه مي باشد/ تعريف علم اصول /تمايز علوم 549 -
5 132 مباحث الفاظ جلسه 111كلام در تمايز علوم بود كه چند قول وجود داشت./ تعريف علم اصول /موضوع علم 491 -
6 131 مباحث الفاظ جلسه 110كلام در اين بود كه تمايز علوم به چه مي باشد، گفتيم در اينجا اقوالي وجود دارد./ تعريف علم اصول /موضوع علم 436 -
7 130 تعريف علم اصول / عوارض ذاتيه/موضوع علم 520 -
8 129 مباحث الفاظ جلسه 108بر نظريه مشهور اشكال شده است، و آن اينكه لازمه نظريه مشهور اين است كه كثيري از مسائل علوم از بحث عرض غريب خارج شود، زيرا موضوع مسائل، نوع است نسبت به موضوع خود علم، مثلا موضوع علم نحو، كلمه و كلام است، وقتي كهب حث مي كنيم فاعل مرفوع است يا مفعول منصوب است يا مبتدا مرفوع است يا مضاف اليه مجرور است، هر يك از فاعل، مفعول و مضاف عليه، نسبت به كلمه نوع است./ تعريف علم اصول /موضوع علم 406 -
9 128 مباحث الفاظ جلسه 107كلام در عرض غريب و ذاتي بود، گفتيم در اقوالي اختلاف شده است./ تعريف علم اصول /موضوع علم 341 -
10 127 مباحث الفاظ جلسه 106گفتيم تارة واسطه امر خارجي است كه خود پنج قسم است/ تعريف علم اصول /عوارض ذاتيه 415 -
11 126 مباحث الفاظ جلسه 105كلام در امر دوم از مرحله اول بود. بحث در اين بود كه موضوع علم چيست./ تعريف علم اصول /عوارض ذاتيه 410 -
12 125 مباحث الفاظ جلسه 104اشكال دوم بر نظريه مشهور مي گويند غرضي كه مترتب بر هر علمي است، مترتب بر نفس مسائل نيست تا كشف از جامع وجداني كند و گفته شود جامع وجداني موضوع علم و موثر در غرض است، بلكه غرض از هر علم مترتب است بر علم با رعايت نسبت بين موضوع و محمول و عمل به آن نه وجود واقعي نفس مسائل و الا لازمه آن اين است شخصي كه كتب نحو را داشته باشد اگرچه نحو را بلد نباشد، صون اللسان عن الخطاء شود چون كتاب نحو دارد در حالي كه هيچ كس اين را نگفته است./ تعريف علم اصول /احتياج علوم به موضوع 456 -
13 124 مباحث الفاظ جلسه 103كلام در اين بود كه آيا براي علوم نياز به موضوع معيني دارد يا خير؟/ تعريف علم اصول /احتياج علوم به موضوع 471 -
14 123 مباحث الفاظ جلسه 102سخن در اين بود كه آيا علوم احتياج به موضوع دارند يا خير./ تعريف علم اصول /احتياج علوم به موضوع 541 -
15 122 مباحث الفاظ جلسه 101بعد از بيان مقدمه و اقسامي كه در علم اصول از آن بحث مي شود، مي رسيم به اصل بحث كه تعريف علم اصول باشد./ تعريف علم اصول /امر اول 418 -
16 121 اجتهاد و تقليد جلسه 98كلام در تقليد اعلم بود كه صوري را ترسيم و توضيح داديم و به اين نتيجه رسيديم كه در تقليد اعلم، گاهي علم به اختلاف اعلم با غير اعلم داريم و گاهي علم به اختلاف نداريم، اگر علم به اختلاف نداشتيم، دليلي بر وجوب اخذ فتواي اعلم نمي باشد./ تقليد /تقليد از اعلم 483 -
17 120 اجتهاد و تقليد جلسه 97كلام در مورد دوم بود، مورد اول كه علم به اختلاف بين اعلم و غير اعلم بود، بيان شد و حكم آن را هم گفتيم و در آنجا گفتيم فتواي غير اعلم اگر مطابق با احتياط باشد چه بايد كرد./ تقليد /تقليد از اعلم 491 -
18 119 اجتهاد و تقليد جلسه 96اما مقام دوم فتواي به تقليد از غير اعلممقام دوم اين است كه آيا جايز است مجتهد فتوا دهد كه تقليد از غير اعلم هم جايز است، يعني آيا مجتهد مي توان اينگونه فتوا دهد كه تقليد از غير اعلم جايز است يا خير؟/ تقليد /تقليد از اعلم 563 -
19 118 معناي تقليد / ادله جواز تقليد /تقليد از اعلم 602 -
20 117 تقليد / معناي تقليد /ادله جواز تقليد 809 -
21 116 تقليد / معناي تقليد /ادله جواز تقليد 801 -
22 115 تقليد / معناي تقليد /ادله جواز تقليد 628 -
23 114 تقليد / معناي تقليد /ادله جواز تقليد 632 -
24 113 تقليد / معناي تقليد /ادله جواز تقليد 702 -
25 112 تقليد / معناي تقليد /ادله جواز تقليد 556 -
26 111 تقليد / معناي تقليد /ادله جواز تقليد 575 -
27 110 تقليد / معناي تقليد /ادله جواز تقليد 684 -
28 109 اجتهاد و تقليد جلسه 86كلام در مبحث تعادل و تراجيح به اجتهاد و تقليد رسيد، بعد از اينكه تعارض ادله بررسي شد، مرحوم آخوند در كفايه فصلي را به نام اجتهاد و تقليد آوردند كه اين بحث در دو مرحله مجزا بيان شده است. مرحله اول مبحث اجتهاد بود كه پايان رسيد./ تقليد /معناي تقليد 658 -
29 108 اجتهاد و تقليد جلسه 85كلام در اين بود كه اگر براي مجتهد تبدل راي حاصل شود چه بايد كرد، گفتيم در دو جهت بحث مي شود/ اجتهاد /تبدل راي مجتهد 688 -
30 107 اجتهاد و تقليد جلسه 84مرحوم ششم تبدل راي مجتهداين آخرين مرحله از بحث اجتهاد مي باشد كه پنج مرحله را قبلا ذكر كرديم./ اجتهاد /تبدل راي مجتهد 576 -
31 106 اجتهاد و تقليد جلسه 83در پايان مرحله پنجم گفتيم دو نكته بيان مي شود، نكته اول را در مباحث قبل توضيح داديم./ اجتهاد /تخطئه و تصويب 562 -
32 105 اجتهاد و تقليد جلسه 82اما تصويب معتزلي تصويب به معناي دوم يعني تصويب معتزلي اين است كه بگوئيم احكامي بر طبق آراء مجتهدين جعل شده است و حكم انشاء شده داريم و احكامي جعل شده است، اما بعد از رسيدن مجتهد به آن حكم، حكم جديد در حق مجتهد جعل مي شود و قبل رسيدن مجتهد به حكمي، حكمي نداريم، يعني حكمي داريم اما فعليت پيدا نكرده است، مرجع اين معنا به اين است كه راي مجتهد، موضوع حدوث حكم واقعي است و در واقع حكمي نداريم غير از آنچه كه اماره مجتهد را به آن برساند، پس احكام تابع آراء مجتهدين است و قبل از راي مجتهد حكمي در مقام فعليت نمي باشد./ اجتهاد /تخطئه و تصويب 590 -
33 104 اجتهاد و تقليد جلسه 81كلام در معناي تصويب اشعري و معتزلي بود، دو معنا براي اين تصويب كردند، يك معنا را مرحوم آخوند فرمودند عقلا محال است و يك معنا را فرمودند عقلا محال نيست اما خلاف روايات و اجماع فقهاء است./ اجتهاد /تخطئه و تصويب 536 -
34 103 اجتهاد و تقليد جلسه 80كلام در تخطئه و تصويب بود، گفتيم اماميه مطلقا، چه در احكام شرعي و چه در احكام عقلي، قائل به تخطئه هستند بر خلاف عامه كه در احكام شرعي قائل به تصويب و در احكام عقلي قائل به تخطئه شده اند./ اجتهاد /تخطئه و تصويب 570 -
35 102 اجتهاد و تقليد جلسه 79كلام در تخطئه و تصويب بود، گفتيم در عقليات همه (اماميه و عامه) قائل به تخطئه هستند و در شرعيات، اماميه قائل به تخطئه شده اند و عامه قائل به تصويب شده اند، اما اينكه در عقليات قائل به تخطئه شده اند، گفتيم عقليات بر دو قسم است/ اجتهاد /تخطئه و تصويب 705 -
36 101 اجتهاد و تقليد جلسه 78گفتيم مجتهد براي اجتهاد بايد جهاتي را بلد باشد و گفتيم مجتهد بايد علم اصول را هم بلد باشد از ابتداي مباحث الفاظ تا پايان اصول عمليه و اجتهاد و تقليد و... در صورتي كه اينها از مسائل علم اصول باشد./ اجتهاد /نياز اجتهاد به ساير علوم 705 -
37 100 اجتهاد و تقليد جلسه 77كلام در اين بود كه مجتهد در اجتهادش نياز به معرفت علوم عربيه دارد، مجتهد بايد لغت بلد باشد، معاني لغت را بتواند استخراج كند تا روايات و آيات را بفهمد البته يك بحثي در حجيت ظواهر بود كه ما گفتيم قول لغوي حجت نيست، اما اين موضوع ربطي به بحث ما ندارد كه بايد فرد مجتهد لغت را بلد باشد، مجتهد بايد لغت را بلد باشد و آن را بفهمد تا بتواند فقه الحديث، تفاسير و ظاهر قرآن را برداشت كند./ اجتهاد /مطلق و متجزي 666 -
38 99 اجتهاد / مطلق و متجزي /توقف اجتهاد بر علوم ديگر 660 -
39 98 اجتهاد و تقليد جلسه 75كلام در اين بود كه آيا مي شود از مجتهد متجزي تقليد كرد يا خير./ اجتهاد /مطلق و متجزي 610 -
40 97 اجتهاد و تقليد جلسه 74بحث از اين بود كه آيا مي توان از متجزي تقليد كرد يا نمي شود، گفتيم سه نظريه است./ اجتهاد /مطلق و متجزي 607 -
41 96 اجتهاد و تقليد جلسه 73كلام در اين بود كه اشكالي به ذهن رسيد و آن اينكه اجتهاد مطلق نداريم يا اين اجتهاد امكان ندارد، چون افقه از آقاي محقق حلي نداريم و ايشان در مسائل فراواني فرموده اند متردد هستم كه اگر اين ترددها را جمع كنيم، خودش يك كتاب مي شود و اين نمي تواند اجتهاد مطلق باشد./ اجتهاد /مطلق و متجزي 674 -
42 95 اجتهاد و تقليد جلسه 72كلام در تجزي بود، گفتيم در آن سه نظريه است/ اجتهاد /مطلق و متجزي 578 -
43 94 اجتهاد و تقليد جلسه 71كلام در ادله كساني بود كه مي گفتند مجتهد متجزي ممتنع است و وجود ندارد، براي اين نظريه سه دليل ذكر شده است./ اجتهاد /مطلق و متجزي 547 -
44 93 اجتهاد و تقليد جلسه 70كلام در تجزي بود، در تجزي در اجتهاد، جهاتي بحث مي شود/ اجتهاد /مطلق و متجزي 573 -
45 92 اجتهاد و تقليد جلسه 69امر سوم در بحث اجتهاد، در مطلق و متجزي بود، گفتيم سه جهت در اين امر بررسي مي شود/ اجتهاد /مطلق و متجزي 545 -
46 91 اجتهاد / احكام مجتهد /مطلق و متجزي 517 -
47 90 اجتهاد و تقليد جلسه 67بحث در امر دوم بود كه گفتيم سه حكم بررسي مي شود، حكم اول اين بود كه بر مجتهد تقليد از غير از جايز نيست و عامي مي تواند از اين مجتهد تقليد كند./ اجتهاد /احكام مجتهد 650 -
48 89 اجتهاد و تقليد جلسه 66كلام در اجتهاد بود، گفتيم در تعريف اجتهاد بعضي از بزرگان فرموده اند اجتهاد ملكه اي است كه به واسطه آن مجتهد قدرت پيدا مي كند بر استنباط احكام شرعي، بعضي هم گفته اند خير، مجتهد بايد مستنبط بالفعل باشد تا احكام بر اين شخص بار شود از جواز تقليد از او و حرمت تقليد از غير، يعني مجتهدي كه بالفعل مستنبط است، حرام است از كسي تقليد كند./ اجتهاد /احكام مجتهد 688 -
49 88 اجتهاد و تقليد جلسه 65كلام در اين بود كه آيا موضوع اجتهاد، ملكه است يا استنباط فعلي؟ اينكه مي گوئيد بر فقيه، تقليد حرام است، يا بايد از فقيه و مجتهد تقليد كرد، آيا مجتهد كسي است كه ملكه استنباط را داشته باشد يا مستنبط بالفعل باشد كه گفتيم دو نظريه است بعضي مي گويند ملكه استنباط را داشته باشند و بعضي مي گويند بايد مستنبط بالفعل باشد./ اجتهاد /معناي اجتهاد 536 -
50 87 اجتهاد و تقليد جلسه 64كلام در اين بود كه گفتيم اجتهاد از نظر اصطلاحي سه تعريف شده است تعريف اول از صاحب فصول و معالم بود كه «الاجتهاد استفراغ الوسع في تحصيل الظن بالحكم الشرعي»./ اجتهاد /معناي اجتهاد 464 -
51 86 اجتهاد و تقليد جلسه 63كلام در اجتهاد و تقليد بود كه گفتيم بحث در دو مرحله انجام مي شود/ اجتهاد /معناي اجتهاد 414 -
52 85 متعارضين / انقلاب نسبت /نوع سوم 480 -
53 84 متعارضين / انقلاب نسبت /نوع سوم 438 -
54 83 متعارضين / انقلاب نسبت /نوع دوم 431 -
55 82 متعارضين / انقلاب نسبت /نوع دوم 422 -
56 81 انقلاب نسبت / نوع اول /فرع فقهي 634 -
57 80 انقلاب نسبت / نوع اول /فرع فقهي 740 -
58 79 متعارضين / انقلاب نسبت /نوع اول 592 -
59 78 متعارضين / انقلاب نسبت /نوع اول 557 -
60 77 متعارضين / انقلاب نسبت /نوع اول 563 -
61 76 متعارضين / انقلاب نسبت /نوع اول 601 -
62 75 متعارضين / انقلاب نسبت /نوع اول 530 -
63 74 تعادل و تراجيح جلسه 48بحث در اين بود كه آيا انقلاب نسبت صحيح است يا خير كه در آن اختلاف بود و ما قبل از ورود به بحث، گفتيم دو مقدمه را بايد بيان كنيم/ متعارضين /انقلاب نسبت 540 -
64 73 تعادل و تراجيح جلسه 47كلام در انقلاب نسبت بود، مرحوم شيخ در رسائل[1] و مرحوم آخوند در كفايه مي فرمايند به اعتبار ظهورات اوليه، ملاحظه تعارض مي شود و منكر انقلاب نسبت شده اند و انقلاب را قبول ندارند./ متعارضين /انقلاب نسبت 512 -
65 72 تخيير استمراري يا ابتدائي / قاعده فقهي يا اصولي /انقلاب نسبت 551 -
66 71 تخييري استمراري و ابتدائي / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 45بيان كرديم كه دو بحث را بايد متعرض شويم، بحث اول اين بود كه آيا تخيير ابتدائي است يا استمراري كه بيان شد و ما به تبع صاحب كفايه اين قول را انتخاب كرديم. 538 -
67 70 تخييري استمراري و ابتدائي / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 44گفتيم مرحوم آخوند فرموده است تخيير استمراري است و مرحوم شيخ فرموده اند تخيير ابتدائي است و بعضي از بزرگان مانند مرحوم آقاي خويي وجهي را در دفاع از مرحوم شيخ بيان كرده اند كه آن وجه را بيان كرديم و اشكالي هم بر آن وجه وارد شد. 578 -
68 69 اختلاف در معنا و تفسير و نسخه / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 43كلام در اين بود كه اگر قائل به تخيير در متعارضين شويم، اين تخيير ابتدائي است يا استمراري؟ 713 -
69 68 تخييري استمراري و ابتدائي / حكم متعارضين / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 42اما اينكه مرحوم آخوند فرمود اگر قائل به ترجيح شويم، لازم مي آيد تاخير بيان از وقت حاجت به اين بيان كه تاخير بيان به اين معنا است كه سائل از امام سوال مي كند در متعارضين چه كنم و حضرت مي فرمايند «اذن فتخير»، سپس حضرت شروع به ذكر مرجحات مي كنند، اين تاخير بيان از وقت حاجت است. 497 -
70 67 اختلاف در معنا و تفسير و نسخه / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 40مرحله چهارم اختلاف در تفسير يك روايتاگر در تفسير يك روايت اختلاف شود، يعني يك روايت به دو نحو تفسير و معنا شود، قطعا اين صورت، در متعارضين داخل نيست، چون تعدد تفسير، موجب تعدد حديث نمي شود، روايات را هم اگر نگاه كنيد، اينگونه دارد «اذا جائكم حديثان مختلفان»، به تعدد تفسير، روايت متعارضين نمي گويند. 412 -
71 66 تعدي از مرجحات منصوصه / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 39كلام در اين بود كه تعدي از مرجحات منصوصه به غير منصوصه جايز است يا خير؟ 416 -
72 65 تعدي از مرجحات منصوصه / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 38كلام در اين بود كه آيا عمر بن حنظله توثيقه شده است يا خير و گفتيم دو روايت است كه مي خواهند از آن برداشت كنند عمر بن حنظله توثيق شده است كه يك روايت را جلسه قبل ذكر كرديم. 507 -
73 64 ترتيب بين مرجحات / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 37كلام در اين بود كه ترتيب بين مرجحات لازم است يا لازم نيست كه سه كلام را بررسي كرديم، نظريه مرحوم وحيد بهبهاني، نظريه مرحوم آخوند و نظريه مرحوم نائيني. 444 -
74 63 ترتيب بين مرجحات / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 36كلام در مرحله دوم است كه ترتيب بين مرجحات بود كه آيا ترتيب بين مرجحات لازم است يعني اول مرجح صدوري و بعد جهتي و بعد مضموني يا ترتيب لازم نيست؟ 420 -
75 62 مرجح پنحم صفات راوي / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 35كلام در مرجحات روايي بود كه به ذكر صفات راوي رسيديم، مانند اعدليت و افقهيت و... 379 -
76 61 مرجح چهارم شهرت / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 34كلام در مرجحات بود كه مرجح سوم احدثيت بود و به روايت حسين بن مختار رسيديم. 396 -
77 60 مرجح سوم احدثيت / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 33مرجح سوم احدثيتمراد از احدثيت اين است كه صدور خبر، در زمان متاخر از روايت قبلي باشد. 552 -
78 59 مرجح دوم مخالفت و موافقت با عامه / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 32روايات قسم دوم (مخالفت با عامه از مرجحات است) اين روايات چند روايت است 753 -
79 58 مرجح دوم مخالفت و موافقت با عامه / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 31مرجح دوم مخالفت و موافقت با عامهاين مرجح هم دو قسم است 711 -
80 57 حكم از نظر روايات/ متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 30كلام در قسم دوم بود، يعني رواياتي كه موافقت كتاب را از مرجحات قرار داده است نه مرجع، گفتيم اين طائفه را، رواياتي تشكيل مي دهند كه روايت اول را جلسه قبل بيان كرديم. 625 -
81 56 حكم از نظر روايات/ متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 29گفتيم روايات موافقت و مخالفت كتاب بر دو قسم است قسم اول رواياتي است كه كتاب را مرجع قرار داده است و مي گويد موافق كتاب حجت و مخالف كتاب حجت نيست، مي گوئيم مراد از مخالفت، مخالفتي است كه نتوان آن را جمع عرفي كرد و الا اگر بشود جمع كرد، مانند عام و خاص و مطلق و مقيد، به اين گونه روايات، مخالفت نمي گويند، چون 369 -
82 55 موافقت و مخالفت كتاب/ متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 28بيان شد رواياتي كه به اين مضمون آمده است كه موافق كتاب مرجح و مخالفت آن منقص است، بر دو قسم است تارة روايات موافقت كتاب مرجع است و اخري مرجح است. 511 -
83 54 حكم از نظر روايات/ متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 27كلام در روايات توقف بود كه دو روايت را بيان كرديم و بحث در روايت دوم بود كه آيا اين روايت دلالت بر توقف دارد يا خير، مي گوئيم اين روايت هم دلالت بر توقف ندارد. چون 454 -
84 53 حكم از نظر روايات/ متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 26بحث در رواياتي بود كه دلالت بر تخيير در تعارض دارند. 378 -
85 52 حكم از نظر روايات/ متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 25بحث در رواياتي بود كه در متعارضين تخيير را مي گويد كه سه روايت گذشت. 387 -
86 51 حكم از نظر روايات/ متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 24كلام در روايت سماعه بود كه از رواياتي ذكر شده كه در متعارضين، تخيير در مقام حجيت را مي رساند. 418 -
87 50 حكم از نظر روايات/ متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 23كلام در اين بود كه اگر دو دليل با هم تعارض كردند، طبق قواعد چه بايد بگوئيم كه مرحله اول بحث بود و گذشت. 596 -
88 49 حكم از نظر روايات/ متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 22كلام در تعارض دو دليل بود كه در صورت تعارض دو دليل، چه بايد گفت و ما گفتيم بحث در دو مرحله صورت مي گيرد 350 -
89 48 مورد سوم / قاعده الجمع مهما امكن / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 21كلام در صورت دوم بود كه بعد از آمدن خاص، عامي آمده است، در اينجا خاص را مخصص بگيريم يا عام را ناسخ بگيريم؟ تخصيص مقدم است يا نسخ. 372 -
90 47 مورد سوم / قاعده الجمع مهما امكن / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 20كلام در مواردي بود كه قائل به جمع عرفي شده بودند و گفتند اگر دو دليل داشتيم، يك دليل قرينه بر تصرف در دليل ديگر بود، بايد جمع عرفي كرد و مواردي را شمرده اند، مثل اطلاق شمولي و اطلاق بدلي. يكي از موارد، دوران امر بين نسخ و تخصيص بود كه آيا نسخ مقدم است يا تخصيص؟ 353 -
91 46 مورد دوم و سوم / قاعده الجمع مهما امكن / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 19وجه دومي كه براي تقديم اطلاق شمولي بر اطلاق بدلي ذكر كرده اند، اين بود كه اطلاق بدلي نياز به قرينه و موونه زائد دارد، اما اطلاق شمولي چنين قرينه اي نمي خواهد. 294 -
92 45 مورد دوم / قاعده الجمع مهما امكن / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 18كلام در جمع عرفي بود كه مرحوم نائيني فرمودند اگر اطلاق شمولي با اطلاق بدلي تعارض كرد، اطلاق شمولي مقدم مي شود و وجه تقدم آن از كلام مرحوم نائيني بيان شد. 467 -
93 44 قاعده الجمع مهما امكن / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 17مورد دوم از موارد جمع عرفي اگر دو دليل داشتيم و هر دو مطلق بود، اطلاق يكي شمولي و اطلاق ديگري، بدلي بود، مي گويند اطلاق شمولي بر اطلاق بدلي مقدم مي شود. 363 -
94 43 قاعده الجمع مهما امكن / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 16كلام در موارد جمع عرفي بود كه در ضمن مثالي بيان شد، گفتيم اگر دلالت دليلي به وضع بود، و دليل ديگر به اطلاق بود، ظهور دلالت وضعي مقدم بر دلالت اطلاقي است. 464 -
95 42 قاعده الجمع مهما امكن / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 15كلام در قاعده الجمع مهما امكن اولي من الطرح است. 413 -
96 41 قاعده الجمع مهما امكن / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 14بيان شد كه قاعده در متعارضين، تساقط است. 395 -
97 40 قاعده الجمع مهما امكن / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 13كلام در اين بود كه در خبرين متعارضين بايد قائل به تساقط شد و هر دو را كنار گذاشت، در اينجا بعضي قاعده اي را تاسيس كرده اند و آن اينكه الجمع مهما امكن اولي من الطرح، يعني تا بتوانيم بين دو روايت جمع كنيم، بهتر از اين است كه هر دو روايت را رها كنيم. 460 -
98 39 مسلك سببيت / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 12بيان شد به نظر شيخنا الاستاد چه قائل به طريقيت شديم يا قائل به سببيت شويم به هر سه قسم آن، در تعارض دليلين، حق اين است كه قائل به تساقط شويم نه تخيير، زيرا تعارض، گاهي به نحو تناقض است (يجب و لا يجب) كه جلسه قبل بيان شد و گاهي به نحو ضدين است كه بر دو قسم است 457 -
99 38 مسلك سببيت / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 11بيان شد كه بنا بر مبناي سببيت در تعارض دو دليل، بايد قائل به تخيير شد، به اين مطلب مرحوم آخوند در كفاية اشاره كرده است، البته ايشان مي فرمايند در همه جا نمي توان قائل به تخيير شد، يعني بر مبناي سببيت هم نمي توان مطلقا قائل به تخيير شد و در بعضي از موارد بايد قائل به تساقط شد كه دو مورد را صاحب كفايه بيان مي كنند 377 -
100 37 مسلك سببيت / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 10كلام در متعارضين بود كه بنا بر مسلك سببيت، حكم آن چيست. 338 -
101 36 مسلك سببيت / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 9كلام در اين بود كه آيا در متعارضين قائل به تساقط بشويم كه انتخاب كرديم يا تخيير كه قبول نكرديم و آيا متعارضين نفي ثالث مي كنند يا نمي كنند، مباني مختلفي بود كه مرحوم آخوند فرمودند به احدهماي غير معين، نفي ثالث مي شود و اشكال آن را بيان كرديم. 494 -
102 35 نفي قول ثالث / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 8كلام در فرمايش مرحوم نائيني بود كه ايشان فرمود دو خبر متعارض در دلالت مطابقي، تساقط مي كنند، اما نسبت به دلالت التزامي، نفي ثالث مي كنند، يعني اين دو دليل با هم، نفي ثالث را مي كنند كه در مثال ما اگر يك دليل مي گفت نماز جمعه واجب و دليل ديگر مي گفت حرام، هر دو كنار مي روند اما نفي ثالث مي شود، يعني مي شود گفت نماز جمعه مستحب، مكروه و مباح نمي باشد. 387 -
103 34 نفي قول ثالث / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 7بيان شد كه آيا دو دليل متعارض نفي ثالث و دلالت التزامي مي كنند يا خير؟ سه مبنا وجود داشت 462 -
104 33 نفي قول ثالث / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 6كلام در اين بود كه دو دليل متعارض نسبت به مدلول مطابقي، تساقط مي كنند، حال سوال اين است كه آيا نسبت به مدلول التزامي، دو روايت متعارض نفي ثالث مي كنند يا خير؟ 350 -
105 32 اشكالات / قول چهارم / اقوال / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 5كلام در اقوال متعارضين بود، قول چهارم اين بود كه در متعارضين مي گوئيم احدهماي مفهومي حجت باشد كه مرحوم صاحب كفايه در كفايه اين قول را بيان كرده است. 401 -
106 31 قول چهارم / اشكالات / قول سوم / اقوال / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 4كلام در اين بود كه حكم متعارضين چيست، قول اول كه مشهور مي گفتند، اين بود كه تساقط است و دليل آن بيان شد. قول دوم اين بود كه در متعارضين مخير هستيم به هر كدام كه بخواهيم، عمل كنيم و دليل آن بيان شد و سه اشكال بر اين قول وارد شد كه توضيح آن را هم بيان كرديم. 437 -
107 30 قول سوم / اشكالات / قول دوم / اقوال / متعارضين / تعادل و تراجيح جلسه 3كلام در اقوال در متعارضين بود كه قول اول و مشهور، تساقط بود كه دليل آن بيان شد. 366 -
108 29 قول دوم / اقوال / متعارضين/ تعادل و تراجيح – جلسه 2كلام در متعارضين بود و بيان شد شش نظريه در آن وجود دارد. قول اول كه مشهور از فقها فرموده اند، اين بود كه در متعارضين، قائل به تساقط شده و حجيت هر دو دليل ساقط مي شود. مثلا يك روايت مي گويد نماز جمعه واجب است و روايت ديگر مي گويد واجب نيست، لذا نمي شود بين دو ضد يا متناقضين جمع كرد و نمي توان به هر دو عمل كرد، نمي تواند هم واجب باشد و هم واجب نباشد. 348 -
109 28 قول اول / اقوال / متعارضين/ تعادل و تراجيح جلسه 1بحث ما در تعادل و تراجيح بود. 372 -
110 27 مباحث الفاظ جلسه 143/ وضع /اقسام وضع 547 -
111 26 مباحث الفاظ جلسه 142/ وضع /اقسام وضع 517 -
112 25 مباحث الفاظ جلسه 141/ وضع /اقسام وضع 466 -
113 24 مباحث الفاظ جلسه 140/ وضع /حقيقت وضع 481 -
114 23 مباحث الفاظ جلسه 139/ وضع /حقيقت وضع 452 -
115 22 مباحث الفاظ جلسه 138/ وضع /حقيقت وضع 491 -
116 21 مباحث الفاظ جلسه 137/ وضع /حقيقت وضع 528 -
117 20 مباحث الفاظ جلسه 136/ وضع /حقيقت وضع 404 -
118 19 مباحث الفاظ جلسه 135/ وضع /حقيقت وضع 430 -
119 18 مباحث الفاظ جلسه 134/ وضع /حقيقت وضع 458 -
120 17 مباحث الفاظ جلسه 133/ وضع /حقيقت وضع 450 -
121 16 مباحث الفاظ جلسه 132/ وضع /واضع كيست 593 -
122 15 مباحث الفاظ جلسه 131/ وضع /واضع كيست 523 -
123 14 مباحث الفاظ جلسه 130/ وضع /واضع كيست 509 -
124 13 تعريف علم اصول / موضوع علم /وضع 561 -
125 12 مباحث الفاظ جلسه 127/ تعريف علم اصول /موضوع علم 449 -
126 11 مباحث الفاظ جلسه 126/ تعريف علم اصول /موضوع علم 509 -
127 10 مباحث الفاظ جلسه 125/ تعريف علم اصول /موضوع علم 414 -
128 9 مباحث الفاظ جلسه 124/ تعريف علم اصول /موضوع علم 454 -
129 8 مباحث الفاظ جلسه 123/ تعريف علم اصول /موضوع علم 456 -
130 7 مباحث الفاظ جلسه 122/ تعريف علم اصول /موضوع علم 481 -
131 6 مباحث الفاظ جلسه 121/ تعريف علم اصول /موضوع علم 545 -
132 5 مباحث الفاظ جلسه 120/ تعريف علم اصول /موضوع علم 530 -
133 4 مباحث الفاظ جلسه 119/ تعريف علم اصول /موضوع علم 499 -
134 3 مباحث الفاظ جلسه 118/ تعريف علم اصول /موضوع علم 474 -
135 2 مباحث الفاظ جلسه 117/ تعريف علم اصول /موضوع علم 616 -
136 1 مباحث الفاظ جلسه 116/ تعريف علم اصول /موضوع علم 573 -
آرشیو سال 1399-1398 درس خارج اصول-
استاد سیدعبدالهادی مرتضوی
ردیف جلسه عنوان متن تعداد کلمات صوت
137 114 مقدمات / تعادل و تراجيح 408 -
138 113 مقدمات / تعادل و تراجيح 342 -
139 112 مقدمات / تعادل و تراجيح 394 -
140 111 مقدمات / تعادل و تراجيح 349 -
141 110 مقدمات / تعادل و تراجيح 370 -
142 109 تعارض به اصول عمليه / قاعده قرعه / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 349 -
143 108 عزيمت يا رخصت بودن / قرعه زننده / قاعده قرعه / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 367 -
144 107 اصل يا اماره بودن / قاعده قرعه / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 404 -
145 106 خروج برخي از موارد / قاعده قرعه / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 430 مشاهده صوت
146 105 حجيت قرعه / قاعده قرعه / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 350 مشاهده صوت
147 104 ادله حجيت / قاعده قرعه / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 663 مشاهده صوت
148 103 منافع / قاعده يد / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 440 مشاهده صوت
149 102 شك به ملكيت / قاعده يد / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 557 مشاهده صوت
150 101 فروعات / قاعده يد / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 408 مشاهده صوت
151 100 فروعات / قاعده يد / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 394 مشاهده صوت
152 99 اماره يا اصل بودن / قاعده يد / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 481 مشاهده صوت
153 98 اماره يا اصل بودن / قاعده يد / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 410 مشاهده صوت
154 97 ادله / قاعده يد / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 657 مشاهده صوت
155 96 ادله / قاعده يد / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 616 مشاهده صوت
156 95 جهت نهم / قاعده اصالة الصحه / امر پنجم / خاتمه / استصحاب جهت نهم تعارض بين اصالت الصحه و استصحاباگر معارضه بين اصالت الصحه و استصحاب واقع شود، چه بايد كرد و كدام مقدم است؟ و مقصود از بحث در خاتمه استصحاب هم همين جهت نهم مي باشد و بقيه بحث ها، ربطي به استصحاب نداشته است. 422 مشاهده صوت
157 94 جهت هفتم و هشتم / قاعده اصالة الصحه / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 370 مشاهده صوت
158 93 جهت هفتم / قاعده اصالة الصحه / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 407 مشاهده صوت
159 92 جهت ششم / قاعده اصالة الصحه / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 316 مشاهده صوت
160 91 جهت پنجم / قاعده اصالة الصحه / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 362 مشاهده صوت
161 90 جهت پنجم / قاعده اصالة الصحه / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 410 مشاهده صوت
162 89 جهت چهارم / قاعده اصالة الصحه / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 445 مشاهده صوت
163 88 جهت دوم و سوم / قاعده اصالة الصحه / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 450 مشاهده صوت
164 87 جهت اول / قاعده اصالة الصحه / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 572 مشاهده صوت
165 86 جهت چهاردهم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 462 مشاهده صوت
166 85 جهت دوازدهم و سيزدهم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 381 مشاهده صوت
167 84 جهت دوازدهم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 412 مشاهده صوت
168 83 جهت يازدهم و دوازدهم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 453 مشاهده صوت
169 82 جهت يازدهم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 444 مشاهده صوت
170 81 جهت دهم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 420 مشاهده صوت
171 80 جهت نهم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 402 مشاهده صوت
172 79 جهت نهم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 317 مشاهده صوت
173 78 جهت هشتم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 420 مشاهده صوت
174 77 جهت هشتم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 400 مشاهده صوت
175 76 جهت هشتم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 423 مشاهده صوت
176 75 جهت هفتم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 391 مشاهده صوت
177 74 جهت هفتم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 431 مشاهده صوت
178 73 جهت ششم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 431 مشاهده صوت
179 72 جهت ششم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 390 مشاهده صوت
180 71 جهت ششم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 454 مشاهده صوت
181 70 جهت ششم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 427 مشاهده صوت
182 69 جهت ششم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 434 مشاهده صوت
183 68 جهت ششم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 464 مشاهده صوت
184 67 جهت ششم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 395 مشاهده صوت
185 66 جهت پنجم و ششم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 472 مشاهده صوت
186 65 جهت پنجم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 404 مشاهده صوت
187 64 جهت پنجم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 515 مشاهده صوت
188 63 جهت پنجم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 500 مشاهده صوت
189 62 جهت پنجم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 355 مشاهده صوت
190 61 جهت پنجم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 405 مشاهده صوت
191 60 جهت پنجم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 348 مشاهده صوت
192 59 جهت پنجم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 373 مشاهده صوت
193 58 جهت پنجم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 345 مشاهده صوت
194 57 جهت چهارم و پنجم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 429 مشاهده صوت
195 56 جهت چهارم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 470 مشاهده صوت
196 55 جهت چهارم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 434 مشاهده صوت
197 54 جهت سوم و چهارم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 451 مشاهده صوت
198 53 جهت سوم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 690 مشاهده صوت
199 52 جهت سوم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 493 مشاهده صوت
200 51 جهت سوم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 316 مشاهده صوت
201 50 جهت دوم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 485 مشاهده صوت
202 49 جهت اول و دوم / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 468 مشاهده صوت
203 48 جهت اول / قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 503 مشاهده صوت
204 47 قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 377 مشاهده صوت
205 46 قاعده فراغ و تجاوز / امر پنجم / خاتمه / استصحاب 296 مشاهده صوت
206 45 مرحله دوم / امر چهارم / خاتمه / استصحاب 528 مشاهده صوت
207 44 مرحله دوم / امر چهارم / خاتمه / استصحاب 428 مشاهده صوت
208 43 مرحله دوم / امر چهارم / خاتمه / استصحاب 434 مشاهده صوت
209 42 مرحله دوم / امر چهارم / خاتمه / استصحاب 464 مشاهده صوت
210 41 مرحله دوم / امر چهارم / خاتمه / استصحاب 410 مشاهده صوت
211 40 مرحله دوم / امر چهارم / خاتمه / استصحاب 414 مشاهده صوت
212 39 مرحله دوم / امر چهارم / خاتمه / استصحاب 395 مشاهده صوت
213 38 مرحله دوم / امر چهارم / خاتمه / استصحاب 536 مشاهده صوت
214 37 امر چهارم / خاتمه / استصحاب 389 مشاهده صوت
215 36 امر سوم / خاتمه / استصحاب 381 مشاهده صوت
216 35 امر سوم / خاتمه / استصحاب 488 مشاهده صوت
217 34 امر سوم / خاتمه / استصحاب 434 مشاهده صوت
218 33 امر سوم / خاتمه / استصحاب 376 مشاهده صوت
219 32 مطلب دوم / امر دوم / خاتمه / استصحاب 382 مشاهده صوت
220 31 مطلب اول / امر دوم / خاتمه / استصحاب 431 مشاهده صوت
221 30 مطلب اول / امر دوم / خاتمه / استصحاب 482 مشاهده صوت
222 29 مطلب اول / امر دوم / خاتمه / استصحاب 434 مشاهده صوت
223 28 مطلب اول / امر دوم / خاتمه / استصحاب 379 مشاهده صوت
224 27 امر اول / خاتمه / استصحاب 379 مشاهده صوت
225 26 امر اول / خاتمه / استصحاب 358 مشاهده صوت
226 25 امر اول / خاتمه / استصحاب 406 مشاهده صوت
227 24 امر اول / خاتمه / استصحاب 395 مشاهده صوت
228 23 امر اول / خاتمه / استصحاب 343 مشاهده صوت
229 22 امر اول / خاتمه / استصحاب 415 مشاهده صوت
230 21 خاتمه / استصحاب 406 مشاهده صوت
231 20 تنبيه چهاردهم / تنبيهات / استصحاب 379 مشاهده صوت
232 19 تنبيه سيزدهم / تنبيهات / استصحاب 423 مشاهده صوت
233 18 تنبيه سيزدهم / تنبيهات / استصحاب 411 مشاهده صوت
234 17 تنبيه سيزدهم / تنبيهات / استصحاب 281 مشاهده صوت
235 16 تنبيه دوازدهم و سيزدهم / تنبيهات / استصحاب 380 مشاهده صوت
236 15 تنبيه دوازدهم / تنبيهات / استصحاب 343 مشاهده صوت
237 14 تنبيه دوازدهم / تنبيهات / استصحابدر بحث امروز، دو مطلب بيان خواهد شد 472 مشاهده صوت
238 13 تنبيه يازدهم / تنبيهات / استصحاب 375 مشاهده صوت
239 12 تنبيه يازدهم / تنبيهات / استصحاب 440 مشاهده صوت
240 11 تنبيه يازدهم / تنبيهات / استصحاب 385 مشاهده صوت
241 10 تنبيه يازدهم / تنبيهات / استصحاب 408 مشاهده صوت
242 9 تنبيه يازدهم / تنبيهات / استصحاب 511 مشاهده صوت
243 8 تنبيه يازدهم / تنبيهات / استصحاب 337 مشاهده صوت
244 7 تنبيه يازدهم / تنبيهات / استصحاب 354 مشاهده صوت
245 6 تنبيه يازدهم / تنبيهات / استصحاب 418 مشاهده صوت
246 5 تنبيه يازدهم / تنبيهات / استصحاب 433 مشاهده صوت
247 4 تنبيه دهم / تنبيهات / استصحاب 358 مشاهده صوت
248 3 تنبيه هشتم و نهم / تنبيهات / استصحاب 571 مشاهده صوت
249 2 تنبيه هشتم / تنبيهات / استصحاب 411 مشاهده صوت
250 1 تنبيه هشتم / تنبيهات / استصحاب 347 مشاهده صوت

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo